Electronic Didactic Sequences to assist in the Process of Teaching and Learning in Higher Education in Brazil and Portugal

Caroline Medeiros Martins de Almeida, Maria João dos Santos, Paulo Tadeu Campos Lopes

Resumo


Searching for an active form of student learning using electronic didactic sequences with metacognitive tools can help them become increasingly self-regulating and facilitate the occurrence of meaningful learning. In this context, this article presents a thesis that aimed to investigate the possible contributions of electronic didactic sequences with metacognitive tools, using Digital Technologies in the academic performance and significant learning of students of Higher Education in Brazil and Portugal. The type of research was the case study, involving situations of study of multiple cases. A total of 156 students from two universities, a private Brazilian university and a Portuguese public university participated in the study. The students participated in the research in different ways, according to their presence in the classes and participation in the activities. The data collected for analysis were: class mapping questionnaires, previous knowledge assessment, students' participation in activities, evidence notes, conceptual maps and questionnaires of reflexive activity. The data analysis of the questionnaires was based on descriptive statistics, the evaluation of the academic performance was based on the notes, and the conceptual maps were categorized. We observed that these sequences increase the students' study time, since they do not have the habit of studying many hours during the week. The results suggest an improvement in the academic performance, since the students who passed through the activities had a good income in the evaluations.


Palavras-chave


Digital technologies;Higher education; Meaningful Learning; Following teaching.

Texto completo:

PDF (English)


DOI: https://doi.org/10.17648/acta.scientiae.v20iss5id4822

Apontamentos

  • Não há apontamentos.


Direitos autorais 2018 Caroline Medeiros Martins de Almeida, Maria João dos Santos, Paulo Tadeu Campos Lopes

Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada sob uma licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.

ANÚNCIOS

Chamada de Artigos: Ensino de Ciências Básicas e Matemática

Editores
Gabriel Loureiro de Lima (Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, Brasil)
Marilia Rios de Paula (Associação Dom Bosco – Faculdade de Engenharia de Resende, Brasil)

Envie seu artigo para a Revista Acta Scientiae com as seguintes características gerais e cronograma:

  • Menção clara de submissão à Edição Especial sobre 'Ensino de Ciências Básicas e Matemática'
  • Prazo para envio do manuscrito: ampliado até 6 de junho de 2022
  • Idioma: Os artigos são aceitos em português, espanhol ou inglês, mas, caso sejam aceitos, também será necessária uma versão em inglês para publicação conjunta
  • Data de Publicação: Dezembro de 2022 Edição Especial (Vol. 24)

Mais informações, incluindo instruções para os autores e informações sobre assinaturas, podem ser encontradas aqui.

 

Chamada de Artigos: Geometria e Educação Matemática

Editores
Maria Célia Leme da Silva (Universidade Federal de São Paulo - UNIFESP, Brasil)
Thiago Pedro Pinto (Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS, Brasil)

Envie seu artigo para a Revista Acta Scientiae com as seguintes características gerais e cronograma:

  • Menção clara de submissão à Edição Especial sobre 'Geometria e Educação Matemática'
  • Prazo para envio do manuscrito: 30 de abril de 2022
  • Idioma: Os artigos são aceitos em português, espanhol ou inglês, mas, caso sejam aceitos, também será necessária uma versão em inglês para publicação conjunta
  • Data de Publicação: Novembro de 2022 Edição Especial (Vol. 24)

Mais informações, incluindo instruções para os autores e informações sobre assinaturas, podem ser encontradas aqui.

 

Conceito A1 na Capes(2019)

Índice h5 do Google Scholar: 13
Índice mediana h5 do Google Scholar:24

eISSN: 2178-7727

Indexações:

A Acta Scientiae é indexada em:
Scopus logoScopusLatindex logoLatindexedubaseEdubase (SBU/UNICAMP)
Sumarios.org logoSumarios.orgGoogle Scholar logoGoogle ScholarPortal Livre (CNEM) logoPortal LivRe (CNEM)
Journals for Free logoJournals for FreeREDIB logoREDIBGaloá DOIGaloá DOI

Creative Commons License
Todos os trabalhos publicados aqui estão sob uma licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional.