Dimensions of Science Learning: a study on PISA test questions involving chemistry content

Fabiele Cristiane Dias Broietti, Paulo dos Santos Nora, Sandro Lucas Reis Costa

Resumo


In this article we discuss the potential of certain questions from PISA to engage students in specific scientific dimensions. The guiding question for the research is: What Dimensions of Scientific Learning, described in the NRC (2012), can be identified in questions that address the chemical contents of the PISA Science test? Thus, we analyze the questions seeking to identify the Scientific Practices, Crosscutting Concepts and Disciplinary Central Ideas. The research is predominantly qualitative and the analysis of the data was based on the procedures of content analysis. A total of 59 questions were analyzed with the aid of the Atlas software. From the analysis, some clusters were attempted to configure such dimensions. The following results are highlighted: the most identified scientific practices in the analyzed questions were analyzing and interpreting data (SP4) and constructing explanations (SP6). The most identified crosscutting concept was: cause and effect - mechanism and prediction (CC2). And as for the third dimension – disciplinary core ideas - we highlight the higher incidence of the physical sciences (DCI1) that deals with topics envolving matter and its interactions. We highlight the potential of PISA items to involve students in specific scientific dimensions; in addition, we consider that this study brings contributions to teachers in the scientific areas, since recognizing the dimensions can guide their actions in the classroom, aiming at teaching that favors scientific literacy.


Palavras-chave


Chemistry. PISA. Scientific Literacy. Scientific Practice

Texto completo:

PDF (English)


DOI: https://doi.org/10.17648/acta.scientiae.v21iss1id4947

Apontamentos

  • Não há apontamentos.


Direitos autorais 2019 Fabiele Cristiane Dias Broietti, Paulo dos Santos Nora, Sandro Lucas Reis Costa

Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada sob uma licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.

ANÚNCIOS

Chamada de Artigos: Ensino de Ciências Básicas e Matemática

Editores
Gabriel Loureiro de Lima (Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, Brasil)
Marilia Rios de Paula (Associação Dom Bosco – Faculdade de Engenharia de Resende, Brasil)

Envie seu artigo para a Revista Acta Scientiae com as seguintes características gerais e cronograma:

  • Menção clara de submissão à Edição Especial sobre 'Ensino de Ciências Básicas e Matemática'
  • Prazo para envio do manuscrito: ampliado até 6 de junho de 2022
  • Idioma: Os artigos são aceitos em português, espanhol ou inglês, mas, caso sejam aceitos, também será necessária uma versão em inglês para publicação conjunta
  • Data de Publicação: Dezembro de 2022 Edição Especial (Vol. 24)

Mais informações, incluindo instruções para os autores e informações sobre assinaturas, podem ser encontradas aqui.

 

Chamada de Artigos: Geometria e Educação Matemática

Editores
Maria Célia Leme da Silva (Universidade Federal de São Paulo - UNIFESP, Brasil)
Thiago Pedro Pinto (Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS, Brasil)

Envie seu artigo para a Revista Acta Scientiae com as seguintes características gerais e cronograma:

  • Menção clara de submissão à Edição Especial sobre 'Geometria e Educação Matemática'
  • Prazo para envio do manuscrito: 30 de abril de 2022
  • Idioma: Os artigos são aceitos em português, espanhol ou inglês, mas, caso sejam aceitos, também será necessária uma versão em inglês para publicação conjunta
  • Data de Publicação: Novembro de 2022 Edição Especial (Vol. 24)

Mais informações, incluindo instruções para os autores e informações sobre assinaturas, podem ser encontradas aqui.

 

Conceito A1 na Capes(2019)

Índice h5 do Google Scholar: 13
Índice mediana h5 do Google Scholar:24

eISSN: 2178-7727

Indexações:

A Acta Scientiae é indexada em:
Scopus logoScopusLatindex logoLatindexedubaseEdubase (SBU/UNICAMP)
Sumarios.org logoSumarios.orgGoogle Scholar logoGoogle ScholarPortal Livre (CNEM) logoPortal LivRe (CNEM)
Journals for Free logoJournals for FreeREDIB logoREDIBGaloá DOIGaloá DOI

Creative Commons License
Todos os trabalhos publicados aqui estão sob uma licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional.