Francisco Ferreira Vilhena Alves and the Arithmetic Knowledge in the Journal The School: Official Journal of Teaching (1900 - 1905)

Iran Abreu Mendes

Resumo


In this article we take as a reference a research carried out in digitized files of the journal The School: Official Journal of Teaching, between 1900 and 1905, in search of information about arithmetic elementary knowledge for primary education present in copies of this journal. Our objective was to verify how these knowledge are reflected in the school exercises published in the journal. The theoretical-methodological contributions made to reach the objective are based on the concepts of expert, expertise, mathematical knowledge to teach and to teach, in its relations with the information about the mathematics present in the volumes of the journal that were researched. In this respect, we consider it essential to highlight the role of Francisco Ferreira de Vilhena Alves as an expert, whose insertions as editor of articles and sections of the journal, as well as from the comments on his work as an expert in education in the period in which the journal circulated, more specifically with regard to his work on the introduction of the decimal metric system in primary, secondary and especially the Normal School of Pará in the early twentieth century. The research showed that the arithmetic knowledge to be taught and to teach are materialized, interconnected, in the school exercises published in the journal, in an approach that Vilhena Alves considered adequate to guide the teacher in relation to arithmetic concepts and their teaching.

Palavras-chave


Arithmetical knowledge; Pedagogical Journal; Expert; Primary school; History of Mathematics Education; Vilhena Alves

Texto completo:

PDF (English) PDF


DOI: https://doi.org/10.17648/acta.scientiae.v21issEid5220

Apontamentos

  • Não há apontamentos.


Direitos autorais 2019 Iran Abreu Mendes

Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada sob uma licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.

ANÚNCIOS

Chamada de Artigos: Ensino de Ciências Básicas e Matemática

Editores
Gabriel Loureiro de Lima (Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, Brasil)
Marilia Rios de Paula (Associação Dom Bosco – Faculdade de Engenharia de Resende, Brasil)

Envie seu artigo para a Revista Acta Scientiae com as seguintes características gerais e cronograma:

  • Menção clara de submissão à Edição Especial sobre 'Ensino de Ciências Básicas e Matemática'
  • Prazo para envio do manuscrito: ampliado até 6 de junho de 2022
  • Idioma: Os artigos são aceitos em português, espanhol ou inglês, mas, caso sejam aceitos, também será necessária uma versão em inglês para publicação conjunta
  • Data de Publicação: Dezembro de 2022 Edição Especial (Vol. 24)

Mais informações, incluindo instruções para os autores e informações sobre assinaturas, podem ser encontradas aqui.

 

Chamada de Artigos: Geometria e Educação Matemática

Editores
Maria Célia Leme da Silva (Universidade Federal de São Paulo - UNIFESP, Brasil)
Thiago Pedro Pinto (Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS, Brasil)

Envie seu artigo para a Revista Acta Scientiae com as seguintes características gerais e cronograma:

  • Menção clara de submissão à Edição Especial sobre 'Geometria e Educação Matemática'
  • Prazo para envio do manuscrito: 30 de abril de 2022
  • Idioma: Os artigos são aceitos em português, espanhol ou inglês, mas, caso sejam aceitos, também será necessária uma versão em inglês para publicação conjunta
  • Data de Publicação: Novembro de 2022 Edição Especial (Vol. 24)

Mais informações, incluindo instruções para os autores e informações sobre assinaturas, podem ser encontradas aqui.

 

Conceito A1 na Capes(2019)

Índice h5 do Google Scholar: 13
Índice mediana h5 do Google Scholar:24

eISSN: 2178-7727

Indexações:

A Acta Scientiae é indexada em:
Scopus logoScopusLatindex logoLatindexedubaseEdubase (SBU/UNICAMP)
Sumarios.org logoSumarios.orgGoogle Scholar logoGoogle ScholarPortal Livre (CNEM) logoPortal LivRe (CNEM)
Journals for Free logoJournals for FreeREDIB logoREDIBGaloá DOIGaloá DOI

Creative Commons License
Todos os trabalhos publicados aqui estão sob uma licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional.