The use of manipulative didactic material to teach concepts related to the treatment of information for visually impaired students

Eliziane de Fátima Alvaristo, Sani de Carvalho Rutz da Silva, Lucia Virginia Mamcasz Viginheski, Luiz Alberto Pilatti

Resumo


Context: teaching mathematics to visually impaired students has been challenging teachers in classrooms. Thus, it is important to use manipulative resources for the teaching process. Objective: to evaluate the use of manipulative didactic material for teaching concepts related to the treatment of information for students with visual impairments. Design: applied nature and qualitative approach. Environment and participants: held at a special education school in a countryside municipality in the state of Paraná. The participants were two visually impaired students and a mathematics teacher specialized in the area. Data collection and analysis: semi-structured interview, pre-test and post-test composed of five questions elaborated based on the contents proposed by the National Curriculum Parameters - PCN, and recordings of the classes taught by the responsible teacher. The data collected were examined through the analysis of the conversation, theoretically based on Piotr Yakovlevich Galperin's assumptions on the formation of mental action through steps. Results: revealed that the material developed for this study is a mediating tool in the process of forming mathematical concepts by the participating students, showing the importance of using differentiated resources that allow visual impaired students to access and appropriate knowledge taught at school. Conclusions: based on the appropriation of visually impaired students on how to deal with the material used in the study, we suggest to apply the material to EJA classes; inclusive classes; students with intellectual disabilities and/or disorders such as dyscalculia.

Palavras-chave


Mathematics teaching; Visual impairment; Manipulative didactic material; Treatment of information

Texto completo:

PDF (English) PDF


DOI: https://doi.org/10.17648/acta.scientiae.5555

Apontamentos

  • Não há apontamentos.


Direitos autorais 2020 Eliziane de Fátima Alvaristo, Sani Rutz Carvalho Silva, Lucia Virginia Mamcasz Viginheski, Luiz Alberto Pilatti

Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada sob uma licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.

ANÚNCIOS

Chamada de Artigos: Ensino de Ciências Básicas e Matemática

Editores
Gabriel Loureiro de Lima (Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, Brasil)
Marilia Rios de Paula (Associação Dom Bosco – Faculdade de Engenharia de Resende, Brasil)

Envie seu artigo para a Revista Acta Scientiae com as seguintes características gerais e cronograma:

  • Menção clara de submissão à Edição Especial sobre 'Ensino de Ciências Básicas e Matemática'
  • Prazo para envio do manuscrito: ampliado até 6 de junho de 2022
  • Idioma: Os artigos são aceitos em português, espanhol ou inglês, mas, caso sejam aceitos, também será necessária uma versão em inglês para publicação conjunta
  • Data de Publicação: Dezembro de 2022 Edição Especial (Vol. 24)

Mais informações, incluindo instruções para os autores e informações sobre assinaturas, podem ser encontradas aqui.

 

Chamada de Artigos: Geometria e Educação Matemática

Editores
Maria Célia Leme da Silva (Universidade Federal de São Paulo - UNIFESP, Brasil)
Thiago Pedro Pinto (Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS, Brasil)

Envie seu artigo para a Revista Acta Scientiae com as seguintes características gerais e cronograma:

  • Menção clara de submissão à Edição Especial sobre 'Geometria e Educação Matemática'
  • Prazo para envio do manuscrito: 30 de abril de 2022
  • Idioma: Os artigos são aceitos em português, espanhol ou inglês, mas, caso sejam aceitos, também será necessária uma versão em inglês para publicação conjunta
  • Data de Publicação: Novembro de 2022 Edição Especial (Vol. 24)

Mais informações, incluindo instruções para os autores e informações sobre assinaturas, podem ser encontradas aqui.

 

Conceito A1 na Capes(2019)

Índice h5 do Google Scholar: 13
Índice mediana h5 do Google Scholar:24

eISSN: 2178-7727

Indexações:

A Acta Scientiae é indexada em:
Scopus logoScopusLatindex logoLatindexedubaseEdubase (SBU/UNICAMP)
Sumarios.org logoSumarios.orgGoogle Scholar logoGoogle ScholarPortal Livre (CNEM) logoPortal LivRe (CNEM)
Journals for Free logoJournals for FreeREDIB logoREDIBGaloá DOIGaloá DOI

Creative Commons License
Todos os trabalhos publicados aqui estão sob uma licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional.