Misconceptions and metaconceptions in instrumental analysis / Concepções errôneas e metaconcepções em análise instrumental

Antonio Doménech Carbó, José Vicente Gimeno Adelantado, Francisco Bosch Reig

Resumo


Normative science models are accompanied by a number of metaconceptions dealing withthe foundations, methods and applications of the fundamental science formulations whose presencein the science curricula is needed. In the case of instrumental analytical chemistry, metaconceptionsinclude from analytical properties to operational concepts. Student’s misconceptions concerninginstrumental methods, procedures and protocols have been established from coordinated tests andtutorial interviews during laboratory lessons. Results for chemical engineering university studentsindicate that most misconceptions in instrumental analysis can be associated to a non-structuredview of concepts and methods in turn related with metaconceptions in analytical chemistry.

Modelos normativos de ciência vêm acompanhados de um número de metaconcepções quetratam das fundamentos, métodos e aplicações fundamentais de ciência cuja presença nos currículoscientífi cos é necessária. No caso de química analítica instrumental, metaconcepções incluemdesde propriedades analíticas até conceitos operacionais. Erros conceituais dos estudantes no serefere a métodos instrumentais, procedimentos e protocolos foram estabelecidos através de testescoordenados e entrevistas dirigidas durante aulas de laboratório. Resultados para estudantes deengenharia química indicam que a maioria dos erros conceituais em análise instrumental pode serassociada a uma visão não estruturada de conceitos e métodos que por sua vez estão relacionadoscom metaconcepções em química analítica.


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