Engineering students' algebra difficulties: an experiment with computer-aided diagnostic assessment

Agostinho Iaqchan Ryokiti Homa

Resumo


Context: Engineering students have difficulties in solving problems involving Differential Calculus, and this is attributed to the epistemological difficulties of Calculus and the lack of mastery of algebraic manipulations. Objectives: The study investigates the problems with the basic mathematics of Engineering students through the analysis of error, making this error an observable object so that, in the self-management of knowledge, students take the necessary actions, if they wish, to develop the mathematical skills necessary to exercise the profession of Engineering. Design: For the study, qualitative research was carried out to investigate the difficulties in potentiation, radication, factorization, simplification, distributive property of multiplication in relation to addition, the order of operations, algebraic fractions, polynomials, and solution of polynomial and non-polynomial equations of a group of students from Engineering courses. Setting and participants: Students regularly enrolled in Engineering courses at Universidade Luterana do Brasil. Data collection and analysis: Data were extracted from the database of the computer-aided diagnostic assessment system (ADAC) after students performed their self-assessment. Results: In general, all students in the group had some difficulty with at least one of the evaluated contents. Even considering that the error can happen due to distraction, the number of students who answered incorrectly to two or more items by evaluated content was high, suggesting that the group has greater mathematical difficulties related to Algebra, in particular: simplifications, potentiation, operations with fractions, with roots and solving non-polynomial equations. Conclusion: For graduates of engineering courses, the use of mathematics to solve engineering problems is one of the skills to be developed during their training. From the results of the research carried out, the mathematical difficulties of most students in the group with some of the evaluated concepts were evident.


Palavras-chave


Mathematics Education, Higher education, Computer-Aided Diagnostic Assessment

Texto completo:

PDF (English) PDF


DOI: https://doi.org/10.17648/acta.scientiae.5714

Apontamentos

  • Não há apontamentos.


Direitos autorais 2020 Agostinho Iaqchan Ryokiti Homa

Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada sob uma licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.

ANÚNCIOS

Chamada de Artigos: Ensino de Ciências Básicas e Matemática

Editores
Gabriel Loureiro de Lima (Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, Brasil)
Marilia Rios de Paula (Associação Dom Bosco – Faculdade de Engenharia de Resende, Brasil)

Envie seu artigo para a Revista Acta Scientiae com as seguintes características gerais e cronograma:

  • Menção clara de submissão à Edição Especial sobre 'Ensino de Ciências Básicas e Matemática'
  • Prazo para envio do manuscrito: ampliado até 6 de junho de 2022
  • Idioma: Os artigos são aceitos em português, espanhol ou inglês, mas, caso sejam aceitos, também será necessária uma versão em inglês para publicação conjunta
  • Data de Publicação: Dezembro de 2022 Edição Especial (Vol. 24)

Mais informações, incluindo instruções para os autores e informações sobre assinaturas, podem ser encontradas aqui.

 

Chamada de Artigos: Geometria e Educação Matemática

Editores
Maria Célia Leme da Silva (Universidade Federal de São Paulo - UNIFESP, Brasil)
Thiago Pedro Pinto (Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS, Brasil)

Envie seu artigo para a Revista Acta Scientiae com as seguintes características gerais e cronograma:

  • Menção clara de submissão à Edição Especial sobre 'Geometria e Educação Matemática'
  • Prazo para envio do manuscrito: 30 de abril de 2022
  • Idioma: Os artigos são aceitos em português, espanhol ou inglês, mas, caso sejam aceitos, também será necessária uma versão em inglês para publicação conjunta
  • Data de Publicação: Novembro de 2022 Edição Especial (Vol. 24)

Mais informações, incluindo instruções para os autores e informações sobre assinaturas, podem ser encontradas aqui.

 

Conceito A1 na Capes(2019)

Índice h5 do Google Scholar: 13
Índice mediana h5 do Google Scholar:24

eISSN: 2178-7727

Indexações:

A Acta Scientiae é indexada em:
Scopus logoScopusLatindex logoLatindexedubaseEdubase (SBU/UNICAMP)
Sumarios.org logoSumarios.orgGoogle Scholar logoGoogle ScholarPortal Livre (CNEM) logoPortal LivRe (CNEM)
Journals for Free logoJournals for FreeREDIB logoREDIBGaloá DOIGaloá DOI

Creative Commons License
Todos os trabalhos publicados aqui estão sob uma licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional.