Early Years Math: A Study with Undergraduates in Mathematics based on the Principles of Cultural - Historical Theory

Camila Porto Giacomelli, Anemari Roesler Luersen Vieira Lopes

Resumo


Background: It is common the idea that the responsibility for learning mathematics worked in the first years of schooling rests solely with the teacher at this stage. This is a mistake since these contents run throughout basic education, and it is important that teachers at other levels understand the mathematics of the early years of elementary school. Objectives: The article aims to discuss the knowledge of mathematics undergraduate students about mathematics in the early years of elementary school. Design: The theoretical and methodological support is based on the assumptions of cultural-historical theory (CHT), which shows that the subject develops and impacts the reality where he/she lives by interactions with others through the acquired knowledge. Setting and participants: The study space consisted of workshops on the operations of addition, subtraction, multiplication, and division, carried out in the project “Knowing the mathematics taught in the early years” and the participants were seven undergraduates from the mathematics degree course. Data collection and analysis: The empirical data were systematised by the organization of the episode "Understanding the teaching of basic mathematics", composed of four scenes. Results: They reveal that when it comes to teaching mathematics in the early years, students show a weakness in relation to basic mathematical knowledge and didactic knowledge to teach them. Conclusions: Although the results come from a specific context, we concluded that it is important for mathematics undergraduates to be able to discuss mathematics teaching in all stages of basic education.

Palavras-chave


Basic math; Early years math; Math operations; Pre-service teachers in mathematics; Cultural-historical theory

Texto completo:

PDF (English) PDF


DOI: https://doi.org/10.17648/acta.scientiae.5819

Apontamentos

  • Não há apontamentos.


Direitos autorais 2020 Camila Porto Giacomelli, Anemari Roesler Luersen Vieira Lopes

Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada sob uma licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.

ANÚNCIOS

Chamada de Artigos: Ensino de Ciências Básicas e Matemática

Editores
Gabriel Loureiro de Lima (Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, Brasil)
Marilia Rios de Paula (Associação Dom Bosco – Faculdade de Engenharia de Resende, Brasil)

Envie seu artigo para a Revista Acta Scientiae com as seguintes características gerais e cronograma:

  • Menção clara de submissão à Edição Especial sobre 'Ensino de Ciências Básicas e Matemática'
  • Prazo para envio do manuscrito: ampliado até 6 de junho de 2022
  • Idioma: Os artigos são aceitos em português, espanhol ou inglês, mas, caso sejam aceitos, também será necessária uma versão em inglês para publicação conjunta
  • Data de Publicação: Dezembro de 2022 Edição Especial (Vol. 24)

Mais informações, incluindo instruções para os autores e informações sobre assinaturas, podem ser encontradas aqui.

 

Chamada de Artigos: Geometria e Educação Matemática

Editores
Maria Célia Leme da Silva (Universidade Federal de São Paulo - UNIFESP, Brasil)
Thiago Pedro Pinto (Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS, Brasil)

Envie seu artigo para a Revista Acta Scientiae com as seguintes características gerais e cronograma:

  • Menção clara de submissão à Edição Especial sobre 'Geometria e Educação Matemática'
  • Prazo para envio do manuscrito: 30 de abril de 2022
  • Idioma: Os artigos são aceitos em português, espanhol ou inglês, mas, caso sejam aceitos, também será necessária uma versão em inglês para publicação conjunta
  • Data de Publicação: Novembro de 2022 Edição Especial (Vol. 24)

Mais informações, incluindo instruções para os autores e informações sobre assinaturas, podem ser encontradas aqui.

 

Conceito A1 na Capes(2019)

Índice h5 do Google Scholar: 13
Índice mediana h5 do Google Scholar:24

eISSN: 2178-7727

Indexações:

A Acta Scientiae é indexada em:
Scopus logoScopusLatindex logoLatindexedubaseEdubase (SBU/UNICAMP)
Sumarios.org logoSumarios.orgGoogle Scholar logoGoogle ScholarPortal Livre (CNEM) logoPortal LivRe (CNEM)
Journals for Free logoJournals for FreeREDIB logoREDIBGaloá DOIGaloá DOI

Creative Commons License
Todos os trabalhos publicados aqui estão sob uma licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional.