Comparing the Didactic-Mathematical Knowledge of Derivative of In-Service and Pre-service Teachers

Walter Fernando Castro Gordillo, Luis Roberto Pino-Fan

Resumo


Background: The knowledge that a mathematics teacher should master has taken an increasing interest in recent years. Very few studies focused on comparing didactic-mathematic knowledge of in-service and pre-service teachers aimed at identifying features of the teachers’ didactic-mathematical knowledge on specific topics that can establish a line between pre-service and in-service teachers’ knowledge for teaching. Objective: The research aims to compare derivative knowledge of pre-service and in-service teachers to identify similarities and differences between teachers’ knowledge. Design: This research is a mixed and interpretative study. Settings and Participants: The participants were 22 pre-service teachers, and 11 in-service teachers enrolled in a pre-service teacher education programme and a master’s programme, respectively. Data collection and participants: Data were collected based on a questionnaire designed purposefully for the study. Results: The results show that pre-service teachers lack both epistemic derivative knowledge, while in-service teachers not only have this knowledge but relates it to its use in teaching. Pre-service teachers may not be making sense of the concept of derivative means, much less related to teaching. Conclusions: The insufficiencies found in pre-service teachers’ knowledge justify the pertinence to design specific formative cycles to develop prospective teachers’ epistemic facet of didactic-mathematical knowledge. It is recommended that both in-service and pre-service teachers discuss activities in which they can identify and reflect on possible mistakes and errors made by students. The development of these formative cycles should consider the complexity of the global meaning of the derivative.

Palavras-chave


Teacher knowledge; Derivative; Didactic-mathematical knowledge; Questionnaire; Teachers

Texto completo:

PDF (English)


DOI: https://doi.org/10.17648/acta.scientiae.5842

Apontamentos

  • Não há apontamentos.


Direitos autorais 2021 Walter Fernando Castro Gordillo, Luis Roberto Pino-Fan

Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada sob uma licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.

ANÚNCIOS

Chamada de Artigos: Ensino de Ciências Básicas e Matemática

Editores
Gabriel Loureiro de Lima (Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, Brasil)
Marilia Rios de Paula (Associação Dom Bosco – Faculdade de Engenharia de Resende, Brasil)

Envie seu artigo para a Revista Acta Scientiae com as seguintes características gerais e cronograma:

  • Menção clara de submissão à Edição Especial sobre 'Ensino de Ciências Básicas e Matemática'
  • Prazo para envio do manuscrito: ampliado até 6 de junho de 2022
  • Idioma: Os artigos são aceitos em português, espanhol ou inglês, mas, caso sejam aceitos, também será necessária uma versão em inglês para publicação conjunta
  • Data de Publicação: Dezembro de 2022 Edição Especial (Vol. 24)

Mais informações, incluindo instruções para os autores e informações sobre assinaturas, podem ser encontradas aqui.

 

Chamada de Artigos: Geometria e Educação Matemática

Editores
Maria Célia Leme da Silva (Universidade Federal de São Paulo - UNIFESP, Brasil)
Thiago Pedro Pinto (Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS, Brasil)

Envie seu artigo para a Revista Acta Scientiae com as seguintes características gerais e cronograma:

  • Menção clara de submissão à Edição Especial sobre 'Geometria e Educação Matemática'
  • Prazo para envio do manuscrito: 30 de abril de 2022
  • Idioma: Os artigos são aceitos em português, espanhol ou inglês, mas, caso sejam aceitos, também será necessária uma versão em inglês para publicação conjunta
  • Data de Publicação: Novembro de 2022 Edição Especial (Vol. 24)

Mais informações, incluindo instruções para os autores e informações sobre assinaturas, podem ser encontradas aqui.

 

Conceito A1 na Capes(2019)

Índice h5 do Google Scholar: 13
Índice mediana h5 do Google Scholar:24

eISSN: 2178-7727

Indexações:

A Acta Scientiae é indexada em:
Scopus logoScopusLatindex logoLatindexedubaseEdubase (SBU/UNICAMP)
Sumarios.org logoSumarios.orgGoogle Scholar logoGoogle ScholarPortal Livre (CNEM) logoPortal LivRe (CNEM)
Journals for Free logoJournals for FreeREDIB logoREDIBGaloá DOIGaloá DOI

Creative Commons License
Todos os trabalhos publicados aqui estão sob uma licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional.