Chilean Primary School Children’s Understanding of Statistical Graphs

Pedro Arteaga, Danilo Díaz-Levicoy, Carmen Batanero

Resumo


Context: Statistical graphs are pervasive in the media and professional settings and therefore its understanding is a relevant component of statistical literacy. Objectives:The aim of this research was to assess the understanding of statistical graphs achieved by Chilean children when finishing their primary education and how much of this understanding is maintained one year later. Design: To achieve this aim, we built a comprehensive questionnaire which takes into account a previous analysis of the Chilean curricular guidelines and textbooks for primary education. The main variables characterizing graphical competence in the literature, and recommendations from experts in statistics education were also considered in the construction of the questionnaire. Participants and setting: The sample is intentional and is made of 745 6th and 7th grade students in Chile. Data selection and analysis: The responses to this questionnaire are analysed quantitatively and qualitatively. Results:  We inform of the task difficulty according to the different variables in the questionnaire and the average reading level of statistical graphs achieved in the grades. We also inform of the main difficulties related to the different graphs and activities proposed in the questionnaire. Conclusions: We conclude that hat the students learnt by the end of the 6th grade is remembered one year later, dot plot and pie charts were the most difficult graphs, building of graphs was difficult when the frequencies were not provided and few children attained the upper level of reading graphs.


Palavras-chave


reading levels and understanding, primary education, statistical graphs

Texto completo:

PDF (English)


DOI: https://doi.org/10.17648/acta.scientiae.5884

Apontamentos

  • Não há apontamentos.


Direitos autorais 2020 Danilo Díaz-Levicoy, Pedro Arteaga, CARMEN BATANERO

Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada sob uma licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.

ANÚNCIOS

Chamada de Artigos: Ensino de Ciências Básicas e Matemática

Editores
Gabriel Loureiro de Lima (Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, Brasil)
Marilia Rios de Paula (Associação Dom Bosco – Faculdade de Engenharia de Resende, Brasil)

Envie seu artigo para a Revista Acta Scientiae com as seguintes características gerais e cronograma:

  • Menção clara de submissão à Edição Especial sobre 'Ensino de Ciências Básicas e Matemática'
  • Prazo para envio do manuscrito: ampliado até 6 de junho de 2022
  • Idioma: Os artigos são aceitos em português, espanhol ou inglês, mas, caso sejam aceitos, também será necessária uma versão em inglês para publicação conjunta
  • Data de Publicação: Dezembro de 2022 Edição Especial (Vol. 24)

Mais informações, incluindo instruções para os autores e informações sobre assinaturas, podem ser encontradas aqui.

 

Chamada de Artigos: Geometria e Educação Matemática

Editores
Maria Célia Leme da Silva (Universidade Federal de São Paulo - UNIFESP, Brasil)
Thiago Pedro Pinto (Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS, Brasil)

Envie seu artigo para a Revista Acta Scientiae com as seguintes características gerais e cronograma:

  • Menção clara de submissão à Edição Especial sobre 'Geometria e Educação Matemática'
  • Prazo para envio do manuscrito: 30 de abril de 2022
  • Idioma: Os artigos são aceitos em português, espanhol ou inglês, mas, caso sejam aceitos, também será necessária uma versão em inglês para publicação conjunta
  • Data de Publicação: Novembro de 2022 Edição Especial (Vol. 24)

Mais informações, incluindo instruções para os autores e informações sobre assinaturas, podem ser encontradas aqui.

 

Conceito A1 na Capes(2019)

Índice h5 do Google Scholar: 13
Índice mediana h5 do Google Scholar:24

eISSN: 2178-7727

Indexações:

A Acta Scientiae é indexada em:
Scopus logoScopusLatindex logoLatindexedubaseEdubase (SBU/UNICAMP)
Sumarios.org logoSumarios.orgGoogle Scholar logoGoogle ScholarPortal Livre (CNEM) logoPortal LivRe (CNEM)
Journals for Free logoJournals for FreeREDIB logoREDIBGaloá DOIGaloá DOI

Creative Commons License
Todos os trabalhos publicados aqui estão sob uma licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional.