Knowledge in (Trans)Training and the Role of Experts: Curricula, Mathematics Education and Teacher Training, 1920-2020

Wagner Rodrigues Valente, André Francisco de Almeida, Marylúcia Cavalcante Silva

Resumo


Background: Mathematics for basic and elementary schools and teacher education changes over time; and their official expression is given by these documents that guide teaching work in schools. Objective: What processes and dynamics are involved in the systematisation of new knowledge in the production of curriculum references? In particular, the text focuses on mathematics for the first school years. Design: The analysis of curricular reforms, considering official documents, prioritises the role of specialists, treated as experts, considering that following the actions of these researchers it may be possible to answer the main question of the study. Results: Analysis shows that the changes that have occurred over time, from teaching programs to the current BNCC, are linked to the progressive stratification of experts who go from being a highly visible public authority to an increasing set of representatives from different social segments interested in the curricular debate. Conclusions: This stratification makes it more difficult to locate those specialists responsible for the internal organisation of the proposals with regard to teaching objects, the content of mathematics to be present in teaching and teacher training.

Palavras-chave


experts, curriculum, mathematics, mathematics education

Texto completo:

PDF (English) PDF


DOI: https://doi.org/10.17648/acta.scientiae.6004

Apontamentos

  • Não há apontamentos.


Direitos autorais 2020 Wagner Rodrigues Valente, André Francisco de Almeida, Marylúcia Cavalcante Silva

Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada sob uma licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.

ANÚNCIOS

Chamada de Artigos: Ensino de Ciências Básicas e Matemática

Editores
Gabriel Loureiro de Lima (Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, Brasil)
Marilia Rios de Paula (Associação Dom Bosco – Faculdade de Engenharia de Resende, Brasil)

Envie seu artigo para a Revista Acta Scientiae com as seguintes características gerais e cronograma:

  • Menção clara de submissão à Edição Especial sobre 'Ensino de Ciências Básicas e Matemática'
  • Prazo para envio do manuscrito: ampliado até 6 de junho de 2022
  • Idioma: Os artigos são aceitos em português, espanhol ou inglês, mas, caso sejam aceitos, também será necessária uma versão em inglês para publicação conjunta
  • Data de Publicação: Dezembro de 2022 Edição Especial (Vol. 24)

Mais informações, incluindo instruções para os autores e informações sobre assinaturas, podem ser encontradas aqui.

 

Chamada de Artigos: Geometria e Educação Matemática

Editores
Maria Célia Leme da Silva (Universidade Federal de São Paulo - UNIFESP, Brasil)
Thiago Pedro Pinto (Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS, Brasil)

Envie seu artigo para a Revista Acta Scientiae com as seguintes características gerais e cronograma:

  • Menção clara de submissão à Edição Especial sobre 'Geometria e Educação Matemática'
  • Prazo para envio do manuscrito: 30 de abril de 2022
  • Idioma: Os artigos são aceitos em português, espanhol ou inglês, mas, caso sejam aceitos, também será necessária uma versão em inglês para publicação conjunta
  • Data de Publicação: Novembro de 2022 Edição Especial (Vol. 24)

Mais informações, incluindo instruções para os autores e informações sobre assinaturas, podem ser encontradas aqui.

 

Conceito A1 na Capes(2019)

Índice h5 do Google Scholar: 13
Índice mediana h5 do Google Scholar:24

eISSN: 2178-7727

Indexações:

A Acta Scientiae é indexada em:
Scopus logoScopusLatindex logoLatindexedubaseEdubase (SBU/UNICAMP)
Sumarios.org logoSumarios.orgGoogle Scholar logoGoogle ScholarPortal Livre (CNEM) logoPortal LivRe (CNEM)
Journals for Free logoJournals for FreeREDIB logoREDIBGaloá DOIGaloá DOI

Creative Commons License
Todos os trabalhos publicados aqui estão sob uma licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional.