Articulated Video Production Between Teachers and Training Teachers as a Proposal for the Teaching of Modern and Contemporary Physics

Marcus Vinicius Peres, Sam Adam Hoffmann Conceição, Talita Vicente dos Santos, Jorge Alberto Lenz, Nestor Cortez Saavedra Filho, Arandi Ginane Bezerra Jr

Resumo


Background: The Teaching of Modern and Contemporary Physics (MCP) appears in the PCN + and  in the National Common Curricular Base (BNCC) for High School. Its application encounters cognitive obstacles by students, added to the little didactic literature or research in teaching, as well as didactic experiments. Objectives: This work presents a project to develop didactic videos for teaching MCP. It is an articulation between undergraduate and graduate courses, in the conception and use of Information and Communication Technologies (ICT) in  MCP  by teachers. Design: Conception is based on Gowin’s Triad, where teaching materials are one of the vertices of the sharing of meanings involving teachers and students, as well as they are designed with an emphasis on scientific rigor and, at the same time, seek to arouse the interest of the target audience. The materials are licensed as Open Educational Resources and can be used individually, but together they constitute an organic whole in several MCP themes. Setting and Participants: Master's students in Science Teaching and initial and continuing training Physics teachers, from a Public University. Data collection and analysis: To assess the impact, an analysis was made of the number of accesses and placements (ranking), using Internet search tools as well as application in the classroom. Results: the number of accesses on the web and perceptions in the classroom point to the sharing of meanings predicted by Gowin. Conclusions: Results place this research as a concrete possibility to combine scientific training, research in teaching and commitment to the school.

Palavras-chave


modern and contemporary physics teaching; Gowin's Triad; information and communication technologies; open educational resources

Texto completo:

PDF (English) PDF


DOI: https://doi.org/10.17648/acta.scientiae.6051

Apontamentos

  • Não há apontamentos.


Direitos autorais 2020 Marcus Vinicius Peres, Sam Adam Hoffmann Conceição, Talita Vicente dos Santos, Jorge Alberto Lenz, Nestor Cortez Saavedra Filho, Arandi Ginane Bezerra Jr

Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada sob uma licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.

ANÚNCIOS

Chamada de Artigos: Ensino de Ciências Básicas e Matemática

Editores
Gabriel Loureiro de Lima (Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, Brasil)
Marilia Rios de Paula (Associação Dom Bosco – Faculdade de Engenharia de Resende, Brasil)

Envie seu artigo para a Revista Acta Scientiae com as seguintes características gerais e cronograma:

  • Menção clara de submissão à Edição Especial sobre 'Ensino de Ciências Básicas e Matemática'
  • Prazo para envio do manuscrito: ampliado até 6 de junho de 2022
  • Idioma: Os artigos são aceitos em português, espanhol ou inglês, mas, caso sejam aceitos, também será necessária uma versão em inglês para publicação conjunta
  • Data de Publicação: Dezembro de 2022 Edição Especial (Vol. 24)

Mais informações, incluindo instruções para os autores e informações sobre assinaturas, podem ser encontradas aqui.

 

Chamada de Artigos: Geometria e Educação Matemática

Editores
Maria Célia Leme da Silva (Universidade Federal de São Paulo - UNIFESP, Brasil)
Thiago Pedro Pinto (Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS, Brasil)

Envie seu artigo para a Revista Acta Scientiae com as seguintes características gerais e cronograma:

  • Menção clara de submissão à Edição Especial sobre 'Geometria e Educação Matemática'
  • Prazo para envio do manuscrito: 30 de abril de 2022
  • Idioma: Os artigos são aceitos em português, espanhol ou inglês, mas, caso sejam aceitos, também será necessária uma versão em inglês para publicação conjunta
  • Data de Publicação: Novembro de 2022 Edição Especial (Vol. 24)

Mais informações, incluindo instruções para os autores e informações sobre assinaturas, podem ser encontradas aqui.

 

Conceito A1 na Capes(2019)

Índice h5 do Google Scholar: 13
Índice mediana h5 do Google Scholar:24

eISSN: 2178-7727

Indexações:

A Acta Scientiae é indexada em:
Scopus logoScopusLatindex logoLatindexedubaseEdubase (SBU/UNICAMP)
Sumarios.org logoSumarios.orgGoogle Scholar logoGoogle ScholarPortal Livre (CNEM) logoPortal LivRe (CNEM)
Journals for Free logoJournals for FreeREDIB logoREDIBGaloá DOIGaloá DOI

Creative Commons License
Todos os trabalhos publicados aqui estão sob uma licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional.