Errors Middle School Students Make When Performing Mathematical Modelling Tasks

Karen Porras Lizano, Elena Castro Rodríguez

Resumo


Background: In Costa Rica, since 2012, schoolchildren have been trained in modelling as a fundamental part of the educational curriculum. Objectives: To identify and characterise errors incurred by a group of secondary school students in Costa Rica when applying the mathematical modelling process phases when solving direct proportionality tasks. Design: Through a qualitative approach, specifically a case study, it aims to study the participants’ social interpretations. Setting and Participants: The modelling tasks were applied to 24 students attending the 7th level of middle school education in the province of San José in Costa Rica, when the topic of direct proportionality is deepened and the participants have been instructed in modelling tasks since the first years of elementary school. Data collection and analysis: Information was collected through participants’ written productions, researchers’ observation, and interviews. Content analysis was carried out through the categorisation proposed by Abrate et al. (2006) to analyse mathematical errors. Results: The participants did not apply all phases of the mathematical modelling process, making more errors due to incorrect or unintended calculations and incorrect associations when solving the mathematical model. Conclusions: We concluded that the errors detected in this work are elements of reflection, progress, and feedback that should encourage the teachers’ search for strategies that help solve the deficiencies that emerge when students solve modelling activities.

Palavras-chave


Errors; mathematical modelling; middle school education; direct proportionality



DOI: https://doi.org/10.17648/acta.scientiae.6193

Apontamentos

  • Não há apontamentos.


Direitos autorais 2021 Karen Porras Lizano, Elena Castro Rodríguez

Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada sob uma licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.

ANÚNCIOS

Chamada de Artigos: Ensino de Ciências Básicas e Matemática

Editores
Gabriel Loureiro de Lima (Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, Brasil)
Marilia Rios de Paula (Associação Dom Bosco – Faculdade de Engenharia de Resende, Brasil)

Envie seu artigo para a Revista Acta Scientiae com as seguintes características gerais e cronograma:

  • Menção clara de submissão à Edição Especial sobre 'Ensino de Ciências Básicas e Matemática'
  • Prazo para envio do manuscrito: ampliado até 6 de junho de 2022
  • Idioma: Os artigos são aceitos em português, espanhol ou inglês, mas, caso sejam aceitos, também será necessária uma versão em inglês para publicação conjunta
  • Data de Publicação: Dezembro de 2022 Edição Especial (Vol. 24)

Mais informações, incluindo instruções para os autores e informações sobre assinaturas, podem ser encontradas aqui.

 

Chamada de Artigos: Geometria e Educação Matemática

Editores
Maria Célia Leme da Silva (Universidade Federal de São Paulo - UNIFESP, Brasil)
Thiago Pedro Pinto (Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS, Brasil)

Envie seu artigo para a Revista Acta Scientiae com as seguintes características gerais e cronograma:

  • Menção clara de submissão à Edição Especial sobre 'Geometria e Educação Matemática'
  • Prazo para envio do manuscrito: 30 de abril de 2022
  • Idioma: Os artigos são aceitos em português, espanhol ou inglês, mas, caso sejam aceitos, também será necessária uma versão em inglês para publicação conjunta
  • Data de Publicação: Novembro de 2022 Edição Especial (Vol. 24)

Mais informações, incluindo instruções para os autores e informações sobre assinaturas, podem ser encontradas aqui.

 

Conceito A1 na Capes(2019)

Índice h5 do Google Scholar: 13
Índice mediana h5 do Google Scholar:24

eISSN: 2178-7727

Indexações:

A Acta Scientiae é indexada em:
Scopus logoScopusLatindex logoLatindexedubaseEdubase (SBU/UNICAMP)
Sumarios.org logoSumarios.orgGoogle Scholar logoGoogle ScholarPortal Livre (CNEM) logoPortal LivRe (CNEM)
Journals for Free logoJournals for FreeREDIB logoREDIBGaloá DOIGaloá DOI

Creative Commons License
Todos os trabalhos publicados aqui estão sob uma licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional.