Fostering Mathematical Creativity in the Classroom through Feedbacks

Wescley Well Vicente Bezerra, Cleyton Hércules Gontijo, Mateus Gianni Fonseca

Resumo


Background: Given the importance of stimulating the creative potential of students in the classroom, it is relevant to investigate how the assessment of learning, especially the use of feedbacks, can contribute to this issue. Objectives: This article aims to discuss what characterises creative feedback in the mathematics field and illustrates this characterisation by reporting a pedagogical practice carried out with students attending the last year of high school in a Brazilian public school. Design: Qualitative analysis of reports of students who participated in a pedagogical activity. Settings and participants: Four students enrolled in the 3rd grade of high school integrated with professional education in a public educational institution in the Brazilian capital. The students participated voluntarily after an invitation to the institution. Data collection and analysis: The data was collected from recordings of video calls through Google Meet platform and students’ written production through WhatsApp instant messaging application. Results: The messages exchanged between the teacher and the students revealed that the feedback focused on developing creativity enabled them to create different and innovative ideas. Conclusions: Creative feedback proved to be an important concept to stimulate students’ mathematical creativity. We suggest research on critical thinking development through creative feedback and creative peer feedback for further investigations.


Palavras-chave


Creativity in mathematics; Formative assessment; Creative feedback ; Problem solving

Texto completo:

PDF (English) PDF


DOI: https://doi.org/10.17648/acta.scientiae.6213

Apontamentos

  • Não há apontamentos.


Direitos autorais 2021 Wescley Well Vicente Bezerra, Cleyton Hércules Gontijo, Mateus Gianni Fonseca

Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada sob uma licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.

ANÚNCIOS

Chamada de Artigos: Ensino de Ciências Básicas e Matemática

Editores
Gabriel Loureiro de Lima (Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, Brasil)
Marilia Rios de Paula (Associação Dom Bosco – Faculdade de Engenharia de Resende, Brasil)

Envie seu artigo para a Revista Acta Scientiae com as seguintes características gerais e cronograma:

  • Menção clara de submissão à Edição Especial sobre 'Ensino de Ciências Básicas e Matemática'
  • Prazo para envio do manuscrito: ampliado até 6 de junho de 2022
  • Idioma: Os artigos são aceitos em português, espanhol ou inglês, mas, caso sejam aceitos, também será necessária uma versão em inglês para publicação conjunta
  • Data de Publicação: Dezembro de 2022 Edição Especial (Vol. 24)

Mais informações, incluindo instruções para os autores e informações sobre assinaturas, podem ser encontradas aqui.

 

Chamada de Artigos: Geometria e Educação Matemática

Editores
Maria Célia Leme da Silva (Universidade Federal de São Paulo - UNIFESP, Brasil)
Thiago Pedro Pinto (Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS, Brasil)

Envie seu artigo para a Revista Acta Scientiae com as seguintes características gerais e cronograma:

  • Menção clara de submissão à Edição Especial sobre 'Geometria e Educação Matemática'
  • Prazo para envio do manuscrito: 30 de abril de 2022
  • Idioma: Os artigos são aceitos em português, espanhol ou inglês, mas, caso sejam aceitos, também será necessária uma versão em inglês para publicação conjunta
  • Data de Publicação: Novembro de 2022 Edição Especial (Vol. 24)

Mais informações, incluindo instruções para os autores e informações sobre assinaturas, podem ser encontradas aqui.

 

Conceito A1 na Capes(2019)

Índice h5 do Google Scholar: 13
Índice mediana h5 do Google Scholar:24

eISSN: 2178-7727

Indexações:

A Acta Scientiae é indexada em:
Scopus logoScopusLatindex logoLatindexedubaseEdubase (SBU/UNICAMP)
Sumarios.org logoSumarios.orgGoogle Scholar logoGoogle ScholarPortal Livre (CNEM) logoPortal LivRe (CNEM)
Journals for Free logoJournals for FreeREDIB logoREDIBGaloá DOIGaloá DOI

Creative Commons License
Todos os trabalhos publicados aqui estão sob uma licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional.