Instrumental Genesis of a Learning Trajectory: The Case of Pedro’s Professional Noticing

Gloria Sánchez-Matamoros, Mar Moreno, Julia Valls

Resumo


Background: Many teacher education programmes aim for prospective teachers to learn to notice mathematics teaching-learning situations based on learning trajectories of specific concepts. However, there has not been a deeper study on how they use that knowledge to notice children’s mathematical thinking. Objective: To identify characteristics of the instrumental genesis process in an early childhood prospective teacher as he notices a classroom situation using a learning trajectory of length and its measurement as an artefact. Design: We have adapted Rabardel’s instrumental approach. Settings and Participants: An early childhood prospective teacher solving a professional task (case study). Data collection and analysis: We analyse the student’s activity while solving the task, considering the processes of instrumental genesis. Results: The outcomes reveal characteristics of professional noticing skills: (a) providing mathematical meaning to the elements allows constructing utilisation schemes to identify; (b) considering the inclusiveness of levels of understanding and the continuity of progression in learning allows constructing utilisation schemes to interpret, and (c) considering the sequentiality of levels of understanding allows constructing utilisation schemes to make decisions. Conclusions: Instrumental genesis allows identifying which schemes a kindergarten prospective teacher constructs and how he/she acquires his/her professional noticing, and provides information for the teacher educator to make instructional decisions. For example, in our case, the teacher educator provides the prospective teacher of this case study with tasks to give meaning to the transitivity element and variety of contexts related to conservation.

Palavras-chave


Instrumental genesis; Learning trajectory; Professional Noticing; Length and its measurement; Early childhood education



DOI: https://doi.org/10.17648/acta.scientiae.6296

Apontamentos

  • Não há apontamentos.


Direitos autorais 2021 Gloria Sánchez-Matamoros, Mar Moreno, Julia Valls

Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada sob uma licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.

ANÚNCIOS

Chamada de Artigos: Ensino de Ciências Básicas e Matemática

Editores
Gabriel Loureiro de Lima (Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, Brasil)
Marilia Rios de Paula (Associação Dom Bosco – Faculdade de Engenharia de Resende, Brasil)

Envie seu artigo para a Revista Acta Scientiae com as seguintes características gerais e cronograma:

  • Menção clara de submissão à Edição Especial sobre 'Ensino de Ciências Básicas e Matemática'
  • Prazo para envio do manuscrito: ampliado até 6 de junho de 2022
  • Idioma: Os artigos são aceitos em português, espanhol ou inglês, mas, caso sejam aceitos, também será necessária uma versão em inglês para publicação conjunta
  • Data de Publicação: Dezembro de 2022 Edição Especial (Vol. 24)

Mais informações, incluindo instruções para os autores e informações sobre assinaturas, podem ser encontradas aqui.

 

Chamada de Artigos: Geometria e Educação Matemática

Editores
Maria Célia Leme da Silva (Universidade Federal de São Paulo - UNIFESP, Brasil)
Thiago Pedro Pinto (Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS, Brasil)

Envie seu artigo para a Revista Acta Scientiae com as seguintes características gerais e cronograma:

  • Menção clara de submissão à Edição Especial sobre 'Geometria e Educação Matemática'
  • Prazo para envio do manuscrito: 30 de abril de 2022
  • Idioma: Os artigos são aceitos em português, espanhol ou inglês, mas, caso sejam aceitos, também será necessária uma versão em inglês para publicação conjunta
  • Data de Publicação: Novembro de 2022 Edição Especial (Vol. 24)

Mais informações, incluindo instruções para os autores e informações sobre assinaturas, podem ser encontradas aqui.

 

Conceito A1 na Capes(2019)

Índice h5 do Google Scholar: 13
Índice mediana h5 do Google Scholar:24

eISSN: 2178-7727

Indexações:

A Acta Scientiae é indexada em:
Scopus logoScopusLatindex logoLatindexedubaseEdubase (SBU/UNICAMP)
Sumarios.org logoSumarios.orgGoogle Scholar logoGoogle ScholarPortal Livre (CNEM) logoPortal LivRe (CNEM)
Journals for Free logoJournals for FreeREDIB logoREDIBGaloá DOIGaloá DOI

Creative Commons License
Todos os trabalhos publicados aqui estão sob uma licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional.