Approach to the Early Childhood Education Teacher’s Specialised Knowledge about Length and its Measurement in a Collaborative Context of Professional Development

Mónica Ramírez-García, Juan Miguel Belmonte, Noemi Pizarro, Nuria Joglar-Prieto

Resumo


Background: To teach mathematics in early childhood education, we consider that solid and rigorous knowledge is needed. Researchers in mathematics education call for the characterisation of this specialised knowledge. Objectives: To advance in characterising the knowledge that the early childhood education teacher needs to design and implement activities on length and its measurement. Design: Considering the mathematics teachers’ specialised knowledge analytical model and starting from a review of the literature on length measurement teaching in early childhood education, we approach using a qualitative and interpretative methodology, the specialised knowledge of the early childhood education teacher from two angles: the knowledge that educators-researchers consider that the teacher needs to mobilise to design the activity, and the knowledge mobilised by teachers when they reflect on that activity. Settings and participants: The research took place in 2019 in a context of collaborative professional development with four educators and two teachers. Data collection and analysis: The collaborative sessions were recorded on video. All analyses were triangulated by the authors of the study. Results: Teachers’ educators give importance to mathematical knowledge of the contents and teaching-learning theories. Teachers’ reflections always start from the students’ characteristics and actions, including the emotional aspects. Conclusions: Working together enriches both groups and allows to characterise the knowledge by interweaving theoretical and formal elements with intuitive and empirical elements, which improves the initial education of the early childhood teacher.

Palavras-chave


Professional development; Mathematics education; Early childhood education; Length measurement; Construction of magnitudes



DOI: https://doi.org/10.17648/acta.scientiae.6311

Apontamentos

  • Não há apontamentos.


Direitos autorais 2021 Mónica Ramírez-García, Juan Miguel Belmonte, Noemi PIZARRO, Nuria Joglar-Prieto

Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada sob uma licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.

ANÚNCIOS

Chamada de Artigos: Ensino de Ciências Básicas e Matemática

Editores
Gabriel Loureiro de Lima (Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, Brasil)
Marilia Rios de Paula (Associação Dom Bosco – Faculdade de Engenharia de Resende, Brasil)

Envie seu artigo para a Revista Acta Scientiae com as seguintes características gerais e cronograma:

  • Menção clara de submissão à Edição Especial sobre 'Ensino de Ciências Básicas e Matemática'
  • Prazo para envio do manuscrito: ampliado até 6 de junho de 2022
  • Idioma: Os artigos são aceitos em português, espanhol ou inglês, mas, caso sejam aceitos, também será necessária uma versão em inglês para publicação conjunta
  • Data de Publicação: Dezembro de 2022 Edição Especial (Vol. 24)

Mais informações, incluindo instruções para os autores e informações sobre assinaturas, podem ser encontradas aqui.

 

Chamada de Artigos: Geometria e Educação Matemática

Editores
Maria Célia Leme da Silva (Universidade Federal de São Paulo - UNIFESP, Brasil)
Thiago Pedro Pinto (Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS, Brasil)

Envie seu artigo para a Revista Acta Scientiae com as seguintes características gerais e cronograma:

  • Menção clara de submissão à Edição Especial sobre 'Geometria e Educação Matemática'
  • Prazo para envio do manuscrito: 30 de abril de 2022
  • Idioma: Os artigos são aceitos em português, espanhol ou inglês, mas, caso sejam aceitos, também será necessária uma versão em inglês para publicação conjunta
  • Data de Publicação: Novembro de 2022 Edição Especial (Vol. 24)

Mais informações, incluindo instruções para os autores e informações sobre assinaturas, podem ser encontradas aqui.

 

Conceito A1 na Capes(2019)

Índice h5 do Google Scholar: 13
Índice mediana h5 do Google Scholar:24

eISSN: 2178-7727

Indexações:

A Acta Scientiae é indexada em:
Scopus logoScopusLatindex logoLatindexedubaseEdubase (SBU/UNICAMP)
Sumarios.org logoSumarios.orgGoogle Scholar logoGoogle ScholarPortal Livre (CNEM) logoPortal LivRe (CNEM)
Journals for Free logoJournals for FreeREDIB logoREDIBGaloá DOIGaloá DOI

Creative Commons License
Todos os trabalhos publicados aqui estão sob uma licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional.