Criteria That Guide the Professor's Practice to Explain Mathematics at Basic Sciences Courses in Engineering Degrees in Peru. A Case Study

Walmer Garcés Córdova, Vicenç Font Moll, Luisa Mabel Morales Maure

Resumo


Background: Research on mathematics teaching in basic science classes within Peruvian engineering degrees was required prior to the identification of alternatives to improve the training of future engineers. Objective: To identify the criteria that guide the practice of professors in Peru when explaining mathematics in basic science classes within engineering degrees, with specific reference to derivatives. Design: Qualitative case-study research that seeks to understand current mathematics teaching through an analysis of and reflection on the participants’ practices. Setting and participants: Professors who give classes within engineering faculties in Lima. One of these was selected as a case study. Data collection and analysis: The classes taught by these prCriteria That Guide the Professor's Practice to Explain Mathematics at Basic Sciences Courses in Engineering Degrees in Peru: A Case Studyofessors were filmed and the criteria they follow in the design and implementation of their classes were inferred by means of the didactic suitability criteria, which were also used to design a questionnaire to interview the teachers; triangulation was then performed between their words and their actions. Results: This professor was guided by ecological criteria (syllabus and profession) and mediational criteria (time available for classes), although he felt that his practice was based primarily on cognitive criteria (previous knowledge) and ecological criteria (future profession). Conclusion: The criteria that guided his practice help explain why basic science classes within engineering degrees are taught with a lecture-based and procedural approach, and why innovations are not included.

Palavras-chave


Didactic suitability criteria; Derivatives; Mathematics teaching; Engineering; Reflection on practice.

Texto completo:

PDF (English)


DOI: https://doi.org/10.17648/acta.scientiae.6389

Apontamentos

  • Não há apontamentos.


Direitos autorais 2021 Walmer Garcés Córdova, Vicenç Font Moll, Luisa Mabel Morales Maure

Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada sob uma licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.

ANÚNCIOS

Chamada de Artigos: Ensino de Ciências Básicas e Matemática

Editores
Gabriel Loureiro de Lima (Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, Brasil)
Marilia Rios de Paula (Associação Dom Bosco – Faculdade de Engenharia de Resende, Brasil)

Envie seu artigo para a Revista Acta Scientiae com as seguintes características gerais e cronograma:

  • Menção clara de submissão à Edição Especial sobre 'Ensino de Ciências Básicas e Matemática'
  • Prazo para envio do manuscrito: ampliado até 6 de junho de 2022
  • Idioma: Os artigos são aceitos em português, espanhol ou inglês, mas, caso sejam aceitos, também será necessária uma versão em inglês para publicação conjunta
  • Data de Publicação: Dezembro de 2022 Edição Especial (Vol. 24)

Mais informações, incluindo instruções para os autores e informações sobre assinaturas, podem ser encontradas aqui.

 

Chamada de Artigos: Geometria e Educação Matemática

Editores
Maria Célia Leme da Silva (Universidade Federal de São Paulo - UNIFESP, Brasil)
Thiago Pedro Pinto (Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS, Brasil)

Envie seu artigo para a Revista Acta Scientiae com as seguintes características gerais e cronograma:

  • Menção clara de submissão à Edição Especial sobre 'Geometria e Educação Matemática'
  • Prazo para envio do manuscrito: 30 de abril de 2022
  • Idioma: Os artigos são aceitos em português, espanhol ou inglês, mas, caso sejam aceitos, também será necessária uma versão em inglês para publicação conjunta
  • Data de Publicação: Novembro de 2022 Edição Especial (Vol. 24)

Mais informações, incluindo instruções para os autores e informações sobre assinaturas, podem ser encontradas aqui.

 

Conceito A1 na Capes(2019)

Índice h5 do Google Scholar: 13
Índice mediana h5 do Google Scholar:24

eISSN: 2178-7727

Indexações:

A Acta Scientiae é indexada em:
Scopus logoScopusLatindex logoLatindexedubaseEdubase (SBU/UNICAMP)
Sumarios.org logoSumarios.orgGoogle Scholar logoGoogle ScholarPortal Livre (CNEM) logoPortal LivRe (CNEM)
Journals for Free logoJournals for FreeREDIB logoREDIBGaloá DOIGaloá DOI

Creative Commons License
Todos os trabalhos publicados aqui estão sob uma licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional.