From Linearity to Rhizomatic Network: Content Organisation in Curriculum Development in Mathematics

Gilberto Januario, Katia Lima, Ana Paula Perovano

Resumo


Background: The Mathematics curriculum expresses the control and power materialised in the teaching programmes through the presentation and approach of the contents and in the didactic and methodological guidelines. Objective: To explore references that guide the meanings of content organisation in the form of activities in curriculum development. Design: Discussion from the perspective of theoretical study anchored in the qualitative research approach. Settings and participants: Theoretical discussion that did not involve participants as research collaborators. Data collection and analysis: Critical reading and theories of the curriculum field and its implications for the proposals to educate through mathematics, considering curricula as operators of principles and practices. Results: The linear organisation operates the technical curriculum, leading to experiences of control and maintenance of the power that knowledge provides, while the organisation as a rhizomatic network provides the curriculum as a product of social demands, placing mathematics at the service of learning. Conclusions: The contradictions of principles and practices when mathematically educating indicate the relevance of studying and discussing curricula and how to organise the contents to create the conditions for the production of thought and criticism by Mathematics.

Palavras-chave


Mathematics Curriculum; Content Organisation; Linear Curriculum; Rhizomatic Curriculum

Texto completo:

PDF (English) PDF


DOI: https://doi.org/10.17648/acta.scientiae.6475

Apontamentos

  • Não há apontamentos.


Direitos autorais 2021 Gilberto Januario, Katia Lima, Ana Paula Perovano

Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada sob uma licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.

ANÚNCIOS

Chamada de Artigos: Ensino de Ciências Básicas e Matemática

Editores
Gabriel Loureiro de Lima (Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, Brasil)
Marilia Rios de Paula (Associação Dom Bosco – Faculdade de Engenharia de Resende, Brasil)

Envie seu artigo para a Revista Acta Scientiae com as seguintes características gerais e cronograma:

  • Menção clara de submissão à Edição Especial sobre 'Ensino de Ciências Básicas e Matemática'
  • Prazo para envio do manuscrito: ampliado até 6 de junho de 2022
  • Idioma: Os artigos são aceitos em português, espanhol ou inglês, mas, caso sejam aceitos, também será necessária uma versão em inglês para publicação conjunta
  • Data de Publicação: Dezembro de 2022 Edição Especial (Vol. 24)

Mais informações, incluindo instruções para os autores e informações sobre assinaturas, podem ser encontradas aqui.

 

Chamada de Artigos: Geometria e Educação Matemática

Editores
Maria Célia Leme da Silva (Universidade Federal de São Paulo - UNIFESP, Brasil)
Thiago Pedro Pinto (Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS, Brasil)

Envie seu artigo para a Revista Acta Scientiae com as seguintes características gerais e cronograma:

  • Menção clara de submissão à Edição Especial sobre 'Geometria e Educação Matemática'
  • Prazo para envio do manuscrito: 30 de abril de 2022
  • Idioma: Os artigos são aceitos em português, espanhol ou inglês, mas, caso sejam aceitos, também será necessária uma versão em inglês para publicação conjunta
  • Data de Publicação: Novembro de 2022 Edição Especial (Vol. 24)

Mais informações, incluindo instruções para os autores e informações sobre assinaturas, podem ser encontradas aqui.

 

Conceito A1 na Capes(2019)

Índice h5 do Google Scholar: 13
Índice mediana h5 do Google Scholar:24

eISSN: 2178-7727

Indexações:

A Acta Scientiae é indexada em:
Scopus logoScopusLatindex logoLatindexedubaseEdubase (SBU/UNICAMP)
Sumarios.org logoSumarios.orgGoogle Scholar logoGoogle ScholarPortal Livre (CNEM) logoPortal LivRe (CNEM)
Journals for Free logoJournals for FreeREDIB logoREDIBGaloá DOIGaloá DOI

Creative Commons License
Todos os trabalhos publicados aqui estão sob uma licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional.