Meanings of Interdisciplinarity Attributed by Mathematics Teachers’ Educators and Teachers of the Municipal Schools of São Paulo

Wanusa Rodrigues da Silva, Felipe Augusto Mesquita Comelli, Ana Lúcia Manrique

Resumo


Background: within the scope of public educational policies, the research focuses on the recontextualisation of the principle of interdisciplinarity of the Programa Mais Educação São Paulo (More Education Programme) for mathematics teachers’ pedagogical practices. Objective: to discuss the meanings attributed to interdisciplinarity by mathematics teachers’ educators and teachers. Design: we used Basil Bernstein’s curriculum theories and the theory of the pedagogic device, exploring the concepts of pedagogical recontextualisation and pedagogical practice. We conducted qualitative research of a deductive-interpretative nature. Settings and Participants: the subjects are mathematics teachers’ educators involved in implementing the programme and mathematics teachers working in the Interdisciplinary Cycle in the municipality of São Paulo. Data collection and analysis: we used semi-structured interviews, as they allow the production of singular meanings of the subjects’ perspectives on the process of recontextualisation of the principle of interdisciplinarity. Data analysis was performed by theme/category-based content analysis. Results: as the discourse of interdisciplinarity is moved to pedagogical practice, educators and teachers reveal conceptual and methodological gaps to carry out interdisciplinary work in schools. When working from an interdisciplinary perspective, they opt for integrative projects, which has already been carried out through the methodology of the generating themes. Conclusions: we clarify the need to invest in an interdisciplinary teacher education model to change the logic of a fragmented school disconnected from contemporary issues. We argue that in this globalised world we live in, permeated by complex issues, we can no longer be restricted by the boundaries of an area of knowledge.


Palavras-chave


Programa Mais Educação São Paulo; Public policies; Interdisciplinarity; Recontextualisation; Curriculum.

Texto completo:

PDF (English) PDF


DOI: https://doi.org/10.17648/acta.scientiae.6488

Apontamentos

  • Não há apontamentos.


Direitos autorais 2021 Wanusa Rodrigues da Silva, Felipe Augusto Mesquita Comelli, Ana Lúcia Manrique

Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada sob uma licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.

ANÚNCIOS

Chamada de Artigos: Ensino de Ciências Básicas e Matemática

Editores
Gabriel Loureiro de Lima (Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, Brasil)
Marilia Rios de Paula (Associação Dom Bosco – Faculdade de Engenharia de Resende, Brasil)

Envie seu artigo para a Revista Acta Scientiae com as seguintes características gerais e cronograma:

  • Menção clara de submissão à Edição Especial sobre 'Ensino de Ciências Básicas e Matemática'
  • Prazo para envio do manuscrito: ampliado até 6 de junho de 2022
  • Idioma: Os artigos são aceitos em português, espanhol ou inglês, mas, caso sejam aceitos, também será necessária uma versão em inglês para publicação conjunta
  • Data de Publicação: Dezembro de 2022 Edição Especial (Vol. 24)

Mais informações, incluindo instruções para os autores e informações sobre assinaturas, podem ser encontradas aqui.

 

Chamada de Artigos: Geometria e Educação Matemática

Editores
Maria Célia Leme da Silva (Universidade Federal de São Paulo - UNIFESP, Brasil)
Thiago Pedro Pinto (Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS, Brasil)

Envie seu artigo para a Revista Acta Scientiae com as seguintes características gerais e cronograma:

  • Menção clara de submissão à Edição Especial sobre 'Geometria e Educação Matemática'
  • Prazo para envio do manuscrito: 30 de abril de 2022
  • Idioma: Os artigos são aceitos em português, espanhol ou inglês, mas, caso sejam aceitos, também será necessária uma versão em inglês para publicação conjunta
  • Data de Publicação: Novembro de 2022 Edição Especial (Vol. 24)

Mais informações, incluindo instruções para os autores e informações sobre assinaturas, podem ser encontradas aqui.

 

Conceito A1 na Capes(2019)

Índice h5 do Google Scholar: 13
Índice mediana h5 do Google Scholar:24

eISSN: 2178-7727

Indexações:

A Acta Scientiae é indexada em:
Scopus logoScopusLatindex logoLatindexedubaseEdubase (SBU/UNICAMP)
Sumarios.org logoSumarios.orgGoogle Scholar logoGoogle ScholarPortal Livre (CNEM) logoPortal LivRe (CNEM)
Journals for Free logoJournals for FreeREDIB logoREDIBGaloá DOIGaloá DOI

Creative Commons License
Todos os trabalhos publicados aqui estão sob uma licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional.