Education and the Postmodern Subject in Neoliberal Society and the Possibilities of Emancipation by Paulo Freire’s Pedagogy

Ronnie Peter Pereira Zanatta, Maria Sara Lima Dias, Nestor Cortez Saavedra Filho

Resumo


Background: In a society increasingly marked by the logic of contemporary capitalism, education becomes an instrument for the reproduction of alienated labour forces. Objectives: To provide an overview of the characteristics of subjectivity and attitudes of the postmodern subject based on the studies of Fredric Jameson and David Harvey; unveiling the development of techniques for producing more effective ways of subjecting the company culture to neoliberal rationality described by Pierre Dardot and Christian Laval and their influences on the formation of contemporary identities; reflect on the role of education, in particular of scientific education, in overcoming the state of alienation brought about by the capitalist system of neoliberal societies. Design: Articulation between exploratory and bibliographic research, articulated with the theoretical frameworks of Paulo Freire’s critical theory and pedagogy.  Settings and Participants: Given the typology of the research carried out, articles, books and documents about the capitalist system in neoliberal societies, the educational legislation and Paulo Freire’s pedagogy. Data Collection and analysis: Critical reflection on the texts consulted and included in the research. Results: There is a relationship between the subjects constituted from the marketing logic and the role of the school as a reproducer of mechanisms of subjugation to the hegemonic capitalist system; there is also the business and industrial influence in the development of educational policies throughout the history of education. Conclusions: As a possibility of transforming this scenario of alienation from the educational system to hegemonic power, the Freirean conception of emancipatory critical humanist education is presented, in addition to the reproduction of capitalist logic, based on the awareness of subjects based on dialogical pedagogy and the appropriation of the scientific knowledge as a transformer of reality.

Palavras-chave


Education. Postmodernity. Neoliberal society. Paulo Freire

Texto completo:

PDF (English) PDF


DOI: https://doi.org/10.17648/acta.scientiae.6533

Apontamentos

  • Não há apontamentos.


Direitos autorais 2021 Ronnie Peter Pereira Zanatta, Maria Sara Lima Dias, Nestor Cortez Saavedra Filho

Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada sob uma licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.

ANÚNCIOS

Chamada de Artigos: Ensino de Ciências Básicas e Matemática

Editores
Gabriel Loureiro de Lima (Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, Brasil)
Marilia Rios de Paula (Associação Dom Bosco – Faculdade de Engenharia de Resende, Brasil)

Envie seu artigo para a Revista Acta Scientiae com as seguintes características gerais e cronograma:

  • Menção clara de submissão à Edição Especial sobre 'Ensino de Ciências Básicas e Matemática'
  • Prazo para envio do manuscrito: ampliado até 6 de junho de 2022
  • Idioma: Os artigos são aceitos em português, espanhol ou inglês, mas, caso sejam aceitos, também será necessária uma versão em inglês para publicação conjunta
  • Data de Publicação: Dezembro de 2022 Edição Especial (Vol. 24)

Mais informações, incluindo instruções para os autores e informações sobre assinaturas, podem ser encontradas aqui.

 

Chamada de Artigos: Geometria e Educação Matemática

Editores
Maria Célia Leme da Silva (Universidade Federal de São Paulo - UNIFESP, Brasil)
Thiago Pedro Pinto (Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS, Brasil)

Envie seu artigo para a Revista Acta Scientiae com as seguintes características gerais e cronograma:

  • Menção clara de submissão à Edição Especial sobre 'Geometria e Educação Matemática'
  • Prazo para envio do manuscrito: 30 de abril de 2022
  • Idioma: Os artigos são aceitos em português, espanhol ou inglês, mas, caso sejam aceitos, também será necessária uma versão em inglês para publicação conjunta
  • Data de Publicação: Novembro de 2022 Edição Especial (Vol. 24)

Mais informações, incluindo instruções para os autores e informações sobre assinaturas, podem ser encontradas aqui.

 

Conceito A1 na Capes(2019)

Índice h5 do Google Scholar: 13
Índice mediana h5 do Google Scholar:24

eISSN: 2178-7727

Indexações:

A Acta Scientiae é indexada em:
Scopus logoScopusLatindex logoLatindexedubaseEdubase (SBU/UNICAMP)
Sumarios.org logoSumarios.orgGoogle Scholar logoGoogle ScholarPortal Livre (CNEM) logoPortal LivRe (CNEM)
Journals for Free logoJournals for FreeREDIB logoREDIBGaloá DOIGaloá DOI

Creative Commons License
Todos os trabalhos publicados aqui estão sob uma licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional.