Learning opportunities experienced by mathematics teachers: unveiling actions and role of the teacher educator during a formative process

Marcia Aguiar, Eduardo Goedert Doná, Vania Batista Flose Jardim, Alessandro Jacques Ribeiro

Resumo


Context: One of the research challenges related at the professional learning of mathematics teachers is to understand the importance of the role and actions of the teacher educator during a formative process. Objective: This research seeks to understand what the role was and how the actions of the teacher educator took place, in a process of continuing education with teachers of basic education, about the teaching of patterns and regularities, with a view to providing learning opportunities to the teachers involved. Design: It is a qualitative-interpretative study aligned to an intervention research. Settings and Participants: We developed the research in a formative process involving 33 mathematics teachers and future teachers, and 3 teacher educators. Data collection: We use data from audio and video recordings of planning and enacting of the formative process, and protocols from teachers’ tasks and planning from teacher educators. Results: We found that teacher educators, since planning the formative process, sought to provide opportunities for participating teachers professional learning, since he/she structured the process through professional learning tasks, using videos of mathematics lessons to highlight the classroom practice, as well as encourage discussions among teachers about patterns and regularities in and for the teaching of algebra. Conclusions: We identified that teacher educators played a mediating role in the orchestration of the discussions and an articulator between mathematics and didactics, thus providing opportunities for professional development and the learning of teaching algebra.

Palavras-chave


Teacher educator; Teacher professional learning; Teaching of Algebra; Mathematics teacher education; Professional Learning Task

Texto completo:

PDF (English) PDF


DOI: https://doi.org/10.17648/acta.scientiae.6575

Apontamentos

  • Não há apontamentos.


Direitos autorais 2021 Marcia Aguiar, Eduardo Goedert Doná, Vania Batista Flose Jardim, Alessandro Jacques Ribeiro

Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada sob uma licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.

ANÚNCIOS

Chamada de Artigos: Ensino de Ciências Básicas e Matemática

Editores
Gabriel Loureiro de Lima (Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, Brasil)
Marilia Rios de Paula (Associação Dom Bosco – Faculdade de Engenharia de Resende, Brasil)

Envie seu artigo para a Revista Acta Scientiae com as seguintes características gerais e cronograma:

  • Menção clara de submissão à Edição Especial sobre 'Ensino de Ciências Básicas e Matemática'
  • Prazo para envio do manuscrito: ampliado até 6 de junho de 2022
  • Idioma: Os artigos são aceitos em português, espanhol ou inglês, mas, caso sejam aceitos, também será necessária uma versão em inglês para publicação conjunta
  • Data de Publicação: Dezembro de 2022 Edição Especial (Vol. 24)

Mais informações, incluindo instruções para os autores e informações sobre assinaturas, podem ser encontradas aqui.

 

Chamada de Artigos: Geometria e Educação Matemática

Editores
Maria Célia Leme da Silva (Universidade Federal de São Paulo - UNIFESP, Brasil)
Thiago Pedro Pinto (Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS, Brasil)

Envie seu artigo para a Revista Acta Scientiae com as seguintes características gerais e cronograma:

  • Menção clara de submissão à Edição Especial sobre 'Geometria e Educação Matemática'
  • Prazo para envio do manuscrito: 30 de abril de 2022
  • Idioma: Os artigos são aceitos em português, espanhol ou inglês, mas, caso sejam aceitos, também será necessária uma versão em inglês para publicação conjunta
  • Data de Publicação: Novembro de 2022 Edição Especial (Vol. 24)

Mais informações, incluindo instruções para os autores e informações sobre assinaturas, podem ser encontradas aqui.

 

Conceito A1 na Capes(2019)

Índice h5 do Google Scholar: 13
Índice mediana h5 do Google Scholar:24

eISSN: 2178-7727

Indexações:

A Acta Scientiae é indexada em:
Scopus logoScopusLatindex logoLatindexedubaseEdubase (SBU/UNICAMP)
Sumarios.org logoSumarios.orgGoogle Scholar logoGoogle ScholarPortal Livre (CNEM) logoPortal LivRe (CNEM)
Journals for Free logoJournals for FreeREDIB logoREDIBGaloá DOIGaloá DOI

Creative Commons License
Todos os trabalhos publicados aqui estão sob uma licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional.