BioIntegrada Game Application: An Instrument for the Systemic Teaching from Cells to the Environment

Vaneria Maria Pinheiro Medeiros, Andréa Pereira Silveira

Resumo


Background: Biology contents in high school are worked in a fragmented way, and in excessively theoretical and expositive classes, but game apps appear as tools with high playful potential. Objective: To identify the contributions of BioIntegrada in the construction of the integrative perception of the contents of the cell and the environment. Design:  Qualitative approach and action research method. Setting and participants: 40 students enrolled in the 2nd grade of high school at a state public school in the municipality of Milhã, Ceará, Brazil. Data collection and analysis: We used audio recordings and questionnaires with closed and open items and analysed the textual information with the Iramuteq software. Results: BioIntegrada is composed of eight phases, addressing issues of cellular structure, tissues, organs, human body systems, the cycle of worms, scales of ecological organisation and daily actions. By validating the app, we found that the students improved their theoretical knowledge and argumentative level, starting to relate abiotic and biotic factors with the constitution of living beings and deepening socio-environmental discussions of the web of humans and nature relationships. Furthermore, the students evaluated the app positively; 95% liked using it and considered it a facilitator of learning; 85% agreed that it is intuitive and its phases are stimulating. Conclusion: BioIntegrada facilitated learning contents, promoted the integrated perception of the human body and the environment, and was evaluated as good by the students.

Palavras-chave


Game application; Natural sciences; Biology teaching; Critical environmental education

Texto completo:

PDF (English) PDF


DOI: https://doi.org/10.17648/acta.scientiae.6752

Apontamentos

  • Não há apontamentos.


Direitos autorais 2022 Vaneria Maria Pinheiro Medeiros, Andréa Pereira Silveira

Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada sob uma licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.

ANÚNCIOS

Chamada de Artigos: Ensino de Ciências Básicas e Matemática

Editores
Gabriel Loureiro de Lima (Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, Brasil)
Marilia Rios de Paula (Associação Dom Bosco – Faculdade de Engenharia de Resende, Brasil)

Envie seu artigo para a Revista Acta Scientiae com as seguintes características gerais e cronograma:

  • Menção clara de submissão à Edição Especial sobre 'Ensino de Ciências Básicas e Matemática'
  • Prazo para envio do manuscrito: ampliado até 6 de junho de 2022
  • Idioma: Os artigos são aceitos em português, espanhol ou inglês, mas, caso sejam aceitos, também será necessária uma versão em inglês para publicação conjunta
  • Data de Publicação: Dezembro de 2022 Edição Especial (Vol. 24)

Mais informações, incluindo instruções para os autores e informações sobre assinaturas, podem ser encontradas aqui.

 

Chamada de Artigos: Geometria e Educação Matemática

Editores
Maria Célia Leme da Silva (Universidade Federal de São Paulo - UNIFESP, Brasil)
Thiago Pedro Pinto (Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS, Brasil)

Envie seu artigo para a Revista Acta Scientiae com as seguintes características gerais e cronograma:

  • Menção clara de submissão à Edição Especial sobre 'Geometria e Educação Matemática'
  • Prazo para envio do manuscrito: 30 de abril de 2022
  • Idioma: Os artigos são aceitos em português, espanhol ou inglês, mas, caso sejam aceitos, também será necessária uma versão em inglês para publicação conjunta
  • Data de Publicação: Novembro de 2022 Edição Especial (Vol. 24)

Mais informações, incluindo instruções para os autores e informações sobre assinaturas, podem ser encontradas aqui.

 

Conceito A1 na Capes(2019)

Índice h5 do Google Scholar: 13
Índice mediana h5 do Google Scholar:24

eISSN: 2178-7727

Indexações:

A Acta Scientiae é indexada em:
Scopus logoScopusLatindex logoLatindexedubaseEdubase (SBU/UNICAMP)
Sumarios.org logoSumarios.orgGoogle Scholar logoGoogle ScholarPortal Livre (CNEM) logoPortal LivRe (CNEM)
Journals for Free logoJournals for FreeREDIB logoREDIBGaloá DOIGaloá DOI

Creative Commons License
Todos os trabalhos publicados aqui estão sob uma licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional.