Interpretative Knowledge of Prospective Kindergarten and Primary Teachers in the Context of Subtraction

Miguel Ribeiro, Milena Policastro, Marlova Caldatto, Alessandra Almeida

Resumo


Background: Teaching and learning with understanding leads to the adoption of “what” and “how” each individual knows as starting points, requiring from teachers a specialised knowledge, called Interpretative Knowledge (IK), which supports constructive feedback and pedagogical actions aimed at developing the students’ mathematical knowledge and skills. Objectives: This paper aims to trace and discuss the problematic areas of the IK presented by prospective kindergarten and primary teachers’ (PTs) when attributing meaning to students’ productions within the scope of subtraction. Design: The focus is on the IK revealed by PTs when analysing and giving meaning to students’ written productions on a task involving subtraction between natural numbers. Setting and participants: Twenty-six PTs attending the only course focusing on teaching and learning mathematics they have in their curriculum participated in the research. Data collection and analysis: The data collected and analysed, from the qualitative and interpretative perspective of content, come from the written productions of the PTs on a task for teacher education, together with the audio and video recordings of the group discussions. Results: The results show a “linear” interpretation of the students’ productions, associated with a single way of understanding subtraction, limiting the PTs’ development of constructive feedback and pedagogical interventions, so their practice is not based simply on “teaching how to do.” Conclusions: The limited interpretation and, consequently, the limited development of constructive feedback stood out, showing the need for teacher education to focus on tasks specifically conceptualised for developing the specificities of (prospective) teachers’ knowledge that would enable them to give meaning to students’ production and assume the associated mathematical reasoning as a starting point for practice.

Palavras-chave


Interpretative Knowledge; Kindergarten and Primary teacher education; Initial teacher education; Subtraction

Texto completo:

PDF (English)


DOI: https://doi.org/10.17648/acta.scientiae.6767

Apontamentos

  • Não há apontamentos.


Direitos autorais 2022 Miguel Ribeiro, Milena Policastro, Marlova Caldatto, Alessandra Almeida

Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada sob uma licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.

ANÚNCIOS

Chamada de Artigos: Ensino de Ciências Básicas e Matemática

Editores
Gabriel Loureiro de Lima (Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, Brasil)
Marilia Rios de Paula (Associação Dom Bosco – Faculdade de Engenharia de Resende, Brasil)

Envie seu artigo para a Revista Acta Scientiae com as seguintes características gerais e cronograma:

  • Menção clara de submissão à Edição Especial sobre 'Ensino de Ciências Básicas e Matemática'
  • Prazo para envio do manuscrito: ampliado até 6 de junho de 2022
  • Idioma: Os artigos são aceitos em português, espanhol ou inglês, mas, caso sejam aceitos, também será necessária uma versão em inglês para publicação conjunta
  • Data de Publicação: Dezembro de 2022 Edição Especial (Vol. 24)

Mais informações, incluindo instruções para os autores e informações sobre assinaturas, podem ser encontradas aqui.

 

Chamada de Artigos: Geometria e Educação Matemática

Editores
Maria Célia Leme da Silva (Universidade Federal de São Paulo - UNIFESP, Brasil)
Thiago Pedro Pinto (Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS, Brasil)

Envie seu artigo para a Revista Acta Scientiae com as seguintes características gerais e cronograma:

  • Menção clara de submissão à Edição Especial sobre 'Geometria e Educação Matemática'
  • Prazo para envio do manuscrito: 30 de abril de 2022
  • Idioma: Os artigos são aceitos em português, espanhol ou inglês, mas, caso sejam aceitos, também será necessária uma versão em inglês para publicação conjunta
  • Data de Publicação: Novembro de 2022 Edição Especial (Vol. 24)

Mais informações, incluindo instruções para os autores e informações sobre assinaturas, podem ser encontradas aqui.

 

Conceito A1 na Capes(2019)

Índice h5 do Google Scholar: 13
Índice mediana h5 do Google Scholar:24

eISSN: 2178-7727

Indexações:

A Acta Scientiae é indexada em:
Scopus logoScopusLatindex logoLatindexedubaseEdubase (SBU/UNICAMP)
Sumarios.org logoSumarios.orgGoogle Scholar logoGoogle ScholarPortal Livre (CNEM) logoPortal LivRe (CNEM)
Journals for Free logoJournals for FreeREDIB logoREDIBGaloá DOIGaloá DOI

Creative Commons License
Todos os trabalhos publicados aqui estão sob uma licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional.