Understanding Ratio Through the Pirie-Kieren Model

Jhonatan Arenas Peñaloza, Flor Monserrat Rodríguez Vásquez

Resumo


Background: Research in educational mathematics has shown that elementary school students poorly understand the concept of ratio due to the difficulties that emerge from its interpretation as a fraction. Objective: Therefore, based on the Pirie-Kieren theoretical model, we intend to analyse the comprehension process that appears when students solve tasks on ratio. Design: The approach is qualitative, and the research design was a case study. We used the field observation technique. Context and participants: The study was done in a primary school in the state of Guerrero, Mexico. The cases involved four students (11-12 years old) enrolled in the 6th grade. Data collection and analysis: The data was collected through a questionnaire (task) and an interview. For data analysis, the eight levels of understanding of the theoretical model were used. Results: The results indicate that the students do not manage to formalise their comprehension of the concept of ratio because of difficulties in applying mathematical strategies correctly when solving the proposed tasks. Conclusion: The results indicate that for students to reach higher levels of comprehension, it is necessary to carry out the dynamic process of repeating between levels as it makes one reflect on what is required to advance comprehension.

Palavras-chave


Educational mathematics; Comprehension; Ratio; Fraction; Basic education



DOI: https://doi.org/10.17648/acta.scientiae.6826

Apontamentos

  • Não há apontamentos.


Direitos autorais 2022 Jhonatan Arenas Peñaloza, Flor Monserrat Rodríguez Vásquez

Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada sob uma licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.

ANÚNCIOS

Chamada de Artigos: Ensino de Ciências Básicas e Matemática

Editores
Gabriel Loureiro de Lima (Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, Brasil)
Marilia Rios de Paula (Associação Dom Bosco – Faculdade de Engenharia de Resende, Brasil)

Envie seu artigo para a Revista Acta Scientiae com as seguintes características gerais e cronograma:

  • Menção clara de submissão à Edição Especial sobre 'Ensino de Ciências Básicas e Matemática'
  • Prazo para envio do manuscrito: ampliado até 6 de junho de 2022
  • Idioma: Os artigos são aceitos em português, espanhol ou inglês, mas, caso sejam aceitos, também será necessária uma versão em inglês para publicação conjunta
  • Data de Publicação: Dezembro de 2022 Edição Especial (Vol. 24)

Mais informações, incluindo instruções para os autores e informações sobre assinaturas, podem ser encontradas aqui.

 

Chamada de Artigos: Geometria e Educação Matemática

Editores
Maria Célia Leme da Silva (Universidade Federal de São Paulo - UNIFESP, Brasil)
Thiago Pedro Pinto (Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS, Brasil)

Envie seu artigo para a Revista Acta Scientiae com as seguintes características gerais e cronograma:

  • Menção clara de submissão à Edição Especial sobre 'Geometria e Educação Matemática'
  • Prazo para envio do manuscrito: 30 de abril de 2022
  • Idioma: Os artigos são aceitos em português, espanhol ou inglês, mas, caso sejam aceitos, também será necessária uma versão em inglês para publicação conjunta
  • Data de Publicação: Novembro de 2022 Edição Especial (Vol. 24)

Mais informações, incluindo instruções para os autores e informações sobre assinaturas, podem ser encontradas aqui.

 

Conceito A1 na Capes(2019)

Índice h5 do Google Scholar: 13
Índice mediana h5 do Google Scholar:24

eISSN: 2178-7727

Indexações:

A Acta Scientiae é indexada em:
Scopus logoScopusLatindex logoLatindexedubaseEdubase (SBU/UNICAMP)
Sumarios.org logoSumarios.orgGoogle Scholar logoGoogle ScholarPortal Livre (CNEM) logoPortal LivRe (CNEM)
Journals for Free logoJournals for FreeREDIB logoREDIBGaloá DOIGaloá DOI

Creative Commons License
Todos os trabalhos publicados aqui estão sob uma licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional.