Computational Thinking in Basic School in the Age of Artificial Intelligence: Where is the Teacher?

Celina A.A.P. Abar, José Manuel Dos Santos Dos Santos, Marcio Vieira de Almeida

Resumo


Background:  The term computational thinking offers a new approach in the field of cognitive science, through the premise of systematizing the steps of problem solving that it can be applied in Artificial Intelligence and to other sciences. Objectives: Offer to participants a continuous training in the context of computational thinking and evaluate the impact of understanding these teachers about their respective concepts and practices. Design: Of a qualitative nature, involving specific dynamics of action-research, the design of the teaching experience involves the elaboration of tasks, used as a teaching hypothesis, subject to reassessments and readjustments. Settings and participants: In remote context, through the Teams platform, with twelve primary and higher schoolteachers from Brazil, Portugal, Cape Verde and Angola. Data collection and Analysis: Data obtained through the recordings of the meetings and the proposals of the participants, analyzed according to the four phases of the reflexive spiral and the expansive cycle. Results: The contributions and involvement of the teachers were significant, and some proposals of activities conceived, two of them presented in this article. Conclusions: With the partial results obtained it is expected that the insertion of computational thinking in basic education develops skills of different abstraction, which helps children in solving problems in all areas of life, not only in the use of computers or for future computer scientists. The participants' proposals will be published and made available online, to contribute to teacher training in the context of computational thinking.


Palavras-chave


Computational Thinking; Artificial Intelligence; Continuing Teacher Education; Elementary School

Texto completo:

PDF (English)


DOI: https://doi.org/10.17648/acta.scientiae.6869

Apontamentos

  • Não há apontamentos.


Direitos autorais 2021 Celina A.A.P. Abar, José Manuel Dos Santos Dos Santos, Marcio Vieira de Almeida

Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada sob uma licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.

ANÚNCIOS

Chamada de Artigos: Ensino de Ciências Básicas e Matemática

Editores
Gabriel Loureiro de Lima (Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, Brasil)
Marilia Rios de Paula (Associação Dom Bosco – Faculdade de Engenharia de Resende, Brasil)

Envie seu artigo para a Revista Acta Scientiae com as seguintes características gerais e cronograma:

  • Menção clara de submissão à Edição Especial sobre 'Ensino de Ciências Básicas e Matemática'
  • Prazo para envio do manuscrito: ampliado até 6 de junho de 2022
  • Idioma: Os artigos são aceitos em português, espanhol ou inglês, mas, caso sejam aceitos, também será necessária uma versão em inglês para publicação conjunta
  • Data de Publicação: Dezembro de 2022 Edição Especial (Vol. 24)

Mais informações, incluindo instruções para os autores e informações sobre assinaturas, podem ser encontradas aqui.

 

Chamada de Artigos: Geometria e Educação Matemática

Editores
Maria Célia Leme da Silva (Universidade Federal de São Paulo - UNIFESP, Brasil)
Thiago Pedro Pinto (Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS, Brasil)

Envie seu artigo para a Revista Acta Scientiae com as seguintes características gerais e cronograma:

  • Menção clara de submissão à Edição Especial sobre 'Geometria e Educação Matemática'
  • Prazo para envio do manuscrito: 30 de abril de 2022
  • Idioma: Os artigos são aceitos em português, espanhol ou inglês, mas, caso sejam aceitos, também será necessária uma versão em inglês para publicação conjunta
  • Data de Publicação: Novembro de 2022 Edição Especial (Vol. 24)

Mais informações, incluindo instruções para os autores e informações sobre assinaturas, podem ser encontradas aqui.

 

Conceito A1 na Capes(2019)

Índice h5 do Google Scholar: 13
Índice mediana h5 do Google Scholar:24

eISSN: 2178-7727

Indexações:

A Acta Scientiae é indexada em:
Scopus logoScopusLatindex logoLatindexedubaseEdubase (SBU/UNICAMP)
Sumarios.org logoSumarios.orgGoogle Scholar logoGoogle ScholarPortal Livre (CNEM) logoPortal LivRe (CNEM)
Journals for Free logoJournals for FreeREDIB logoREDIBGaloá DOIGaloá DOI

Creative Commons License
Todos os trabalhos publicados aqui estão sob uma licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional.