Teacher Training and the use of the Abacus in the Practice of Quantifying Physical Quantities

Gleison de Jesus Marinho Sodré, Raquel Soares do Rêgo Ferreira, Maria Luciana Souza Gonçalves

Resumo


Background: Several studies in mathematics education show the use of the physical abacus in the activities of teachers in initial graduation, emphasising, in their manipulation, practices with addition or subtraction operations, or yet, which express a direct translation of the numeral to the physical abacus and, vice versa, without, however, explaining part of the complexity involved the social practice of quantifying physical quantities, which even makes possible the structuring of the numeral. Objective: To show that the use of the abacus by teachers in initial training may not ensure the realisation or mastery of the practice of quantifying physical quantities with discrete units. Design: In this sense, a study and research path (SRP) was carried out based on the training of early years teachers. Environment and participants: 25 students in initial training of a degree course at a public educational institution participated in an activity on decimal number system (DNS), but largely positional number system (PNS), proposed based on a problem in an unusual context (for them), they mobilised to face and answer questions. Data collection and analysis: We present an excerpt from the empirical research forwarded by Ferreira (2020) with teachers in initial training. Results: The data observed in the empirical confirms the hypothesis of the existence of a problem regarding the use of the abacus as a possible facilitator in the structuring of non-decimal numbers through the practice of quantifying physical quantities. Conclusions: The results found with the teachers revealed, in addition to the problem of teacher training on what to teach and how to teach numerals, that using the abacus made it difficult, if not hindered, the practice of quantifying physical quantities with discrete units. We also found changes in the quality of the teachers’ relationships with structuring decimal and non-decimal numbers.

Palavras-chave


Teacher training; Decimal number system; Abacus; Numeral; Anthropological theory of the didactic

Texto completo:

PDF (English) PDF


DOI: https://doi.org/10.17648/acta.scientiae.6876

Apontamentos

  • Não há apontamentos.


Direitos autorais 2022 Gleison de Jesus Marinho Sodré, Raquel Soares do Rêgo Ferreira, Maria LUCIANA SOUZA GONÇALVES

Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada sob uma licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.

ANÚNCIOS

Chamada de Artigos: Ensino de Ciências Básicas e Matemática

Editores
Gabriel Loureiro de Lima (Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, Brasil)
Marilia Rios de Paula (Associação Dom Bosco – Faculdade de Engenharia de Resende, Brasil)

Envie seu artigo para a Revista Acta Scientiae com as seguintes características gerais e cronograma:

  • Menção clara de submissão à Edição Especial sobre 'Ensino de Ciências Básicas e Matemática'
  • Prazo para envio do manuscrito: ampliado até 6 de junho de 2022
  • Idioma: Os artigos são aceitos em português, espanhol ou inglês, mas, caso sejam aceitos, também será necessária uma versão em inglês para publicação conjunta
  • Data de Publicação: Dezembro de 2022 Edição Especial (Vol. 24)

Mais informações, incluindo instruções para os autores e informações sobre assinaturas, podem ser encontradas aqui.

 

Chamada de Artigos: Geometria e Educação Matemática

Editores
Maria Célia Leme da Silva (Universidade Federal de São Paulo - UNIFESP, Brasil)
Thiago Pedro Pinto (Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS, Brasil)

Envie seu artigo para a Revista Acta Scientiae com as seguintes características gerais e cronograma:

  • Menção clara de submissão à Edição Especial sobre 'Geometria e Educação Matemática'
  • Prazo para envio do manuscrito: 30 de abril de 2022
  • Idioma: Os artigos são aceitos em português, espanhol ou inglês, mas, caso sejam aceitos, também será necessária uma versão em inglês para publicação conjunta
  • Data de Publicação: Novembro de 2022 Edição Especial (Vol. 24)

Mais informações, incluindo instruções para os autores e informações sobre assinaturas, podem ser encontradas aqui.

 

Conceito A1 na Capes(2019)

Índice h5 do Google Scholar: 13
Índice mediana h5 do Google Scholar:24

eISSN: 2178-7727

Indexações:

A Acta Scientiae é indexada em:
Scopus logoScopusLatindex logoLatindexedubaseEdubase (SBU/UNICAMP)
Sumarios.org logoSumarios.orgGoogle Scholar logoGoogle ScholarPortal Livre (CNEM) logoPortal LivRe (CNEM)
Journals for Free logoJournals for FreeREDIB logoREDIBGaloá DOIGaloá DOI

Creative Commons License
Todos os trabalhos publicados aqui estão sob uma licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional.