Contributions of Mathematical Modelling for Learning Differential Equations in the Remote Teaching Context

Aldo Peres Campos Lopes, Frederico da Silva Reis

Resumo


Background: The study of the use of Mathematical Modeling as a pedagogical alternative has been an emerging research topic and it is directly linked to the importance of improving the teaching and learning of Mathematics and the development of skills. However, few researches in Mathematics Education have been dedicated to investigating the use of Modeling in the Differential Equations course and in the pandemic context. Objectives: Identify and analyse the possible contributions of mathematical modelling activities, in the aspects related to learning and the development of criticality in Engineering students. Design: The research is qualitative in its methodological assumptions, designed from the development, execution, and assessment of four mathematical modelling activities involving 1st and 2nd order ordinary differential equations. Setting and participants: The activities were carried out with 117 undergrad students from nine Engineering degrees at a federal university in the countryside of the state of Minas Gerais (Brazil), enrolled in the Differential Equations I course, in the 1st semester of 2020. Data collection and analysis: Data were collected through the activities carried out, the recording of classes taught remotely, and assessment questionnaires, being analysed through a categorisation made from the confrontation with the theoretical framework that underpinned the research. Results: The results allow us to state that the mathematical modelling activities carried out are rich opportunities for students’ motivation and learning, allowing for a differentiated exploration of the applications of the mathematical contents involved, contributing to a critical interpretation of reality, albeit in an incipient way. Conclusions: Based on the research carried out, we can conclude by highlighting the importance of current and future research in mathematics education in higher education, pointing to a teaching of differential equations that breaks with the traditional model of formula tables and methods of resolution.

Palavras-chave


Mathematical modelling; Differential equations; Remote teaching; Engineering courses

Texto completo:

PDF (English) PDF


DOI: https://doi.org/10.17648/acta.scientiae.7011

Apontamentos

  • Não há apontamentos.


Direitos autorais 2022 Aldo Peres Campos Lopes, Frederico da Silva Reis

Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada sob uma licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.

ANÚNCIOS

Chamada de Artigos: Ensino de Ciências Básicas e Matemática

Editores
Gabriel Loureiro de Lima (Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, Brasil)
Marilia Rios de Paula (Associação Dom Bosco – Faculdade de Engenharia de Resende, Brasil)

Envie seu artigo para a Revista Acta Scientiae com as seguintes características gerais e cronograma:

  • Menção clara de submissão à Edição Especial sobre 'Ensino de Ciências Básicas e Matemática'
  • Prazo para envio do manuscrito: ampliado até 6 de junho de 2022
  • Idioma: Os artigos são aceitos em português, espanhol ou inglês, mas, caso sejam aceitos, também será necessária uma versão em inglês para publicação conjunta
  • Data de Publicação: Dezembro de 2022 Edição Especial (Vol. 24)

Mais informações, incluindo instruções para os autores e informações sobre assinaturas, podem ser encontradas aqui.

 

Chamada de Artigos: Geometria e Educação Matemática

Editores
Maria Célia Leme da Silva (Universidade Federal de São Paulo - UNIFESP, Brasil)
Thiago Pedro Pinto (Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS, Brasil)

Envie seu artigo para a Revista Acta Scientiae com as seguintes características gerais e cronograma:

  • Menção clara de submissão à Edição Especial sobre 'Geometria e Educação Matemática'
  • Prazo para envio do manuscrito: 30 de abril de 2022
  • Idioma: Os artigos são aceitos em português, espanhol ou inglês, mas, caso sejam aceitos, também será necessária uma versão em inglês para publicação conjunta
  • Data de Publicação: Novembro de 2022 Edição Especial (Vol. 24)

Mais informações, incluindo instruções para os autores e informações sobre assinaturas, podem ser encontradas aqui.

 

Conceito A1 na Capes(2019)

Índice h5 do Google Scholar: 13
Índice mediana h5 do Google Scholar:24

eISSN: 2178-7727

Indexações:

A Acta Scientiae é indexada em:
Scopus logoScopusLatindex logoLatindexedubaseEdubase (SBU/UNICAMP)
Sumarios.org logoSumarios.orgGoogle Scholar logoGoogle ScholarPortal Livre (CNEM) logoPortal LivRe (CNEM)
Journals for Free logoJournals for FreeREDIB logoREDIBGaloá DOIGaloá DOI

Creative Commons License
Todos os trabalhos publicados aqui estão sob uma licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional.