Some Theoretical References Related to Advanced Mathematical Thinking

Osvaldo Inarejos, Debora Cristiane Barbosa Kirnev, Ana Carolina Coutinho Consani, Angela Marta Pereira das Dores Savioli

Resumo


Background: In Mathematics Education, the theoretical reference of Advanced Mathematical Thinking has contributed to some research. However, others opt for a different but somehow related theoretical reference. Identifying the similarities and differences between those references can elucidate the researcher’s motivations when adopting one or another reference. Objective: to synthesise three studies involving Mathematical Creativity, Advancing Mathematical Activity and Advanced Mathematical Knowledge, respectively, and to illustrate possible contributions of those theoretical references in the analysis of a written production. Design: the research is qualitative and theoretical and speculative so that theoretical relationships were carried out and used later in the analysis of the written production. Setting and Participants: the research involves a participant with a degree in mathematics with whom the researchers had a virtual interaction to present the questions. Data collection and analysis: the procedures performed in the resolution of questions prepared based on the OBMEP question bank are analysed and, with the support of this example of analysis, possible contributions of each reference in the analysis of a written production are discussed. Results: none of the references covers all the thinking mobilised in the activity, but each one favours the focus on specific aspects that were verified in the written production of the research participant, in line with the similarities and divergences emphasised in the theoretical appreciation of each reference. Conclusions: the knowledge of different theoretical frameworks provides the teacher with foundations to exercise their teaching practice and the researcher with options for an adequate choice for their research.

Palavras-chave


Mathematics Education; Advanced Mathematical Thinking; Mathematical Creativity; Advanced Mathematical Activity; Advanced Mathematical Knowledge.

Texto completo:

PDF (English) PDF


DOI: https://doi.org/10.17648/acta.scientiae.7021

Apontamentos

  • Não há apontamentos.


Direitos autorais 2022 Osvaldo Inarejos, Debora Cristiane Barbosa Kirnev, Ana Carolina Coutinho Consani, Angela Marta Pereira das Dores Savioli

Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada sob uma licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.

ANÚNCIOS

Chamada de Artigos: Ensino de Ciências Básicas e Matemática

Editores
Gabriel Loureiro de Lima (Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, Brasil)
Marilia Rios de Paula (Associação Dom Bosco – Faculdade de Engenharia de Resende, Brasil)

Envie seu artigo para a Revista Acta Scientiae com as seguintes características gerais e cronograma:

  • Menção clara de submissão à Edição Especial sobre 'Ensino de Ciências Básicas e Matemática'
  • Prazo para envio do manuscrito: ampliado até 6 de junho de 2022
  • Idioma: Os artigos são aceitos em português, espanhol ou inglês, mas, caso sejam aceitos, também será necessária uma versão em inglês para publicação conjunta
  • Data de Publicação: Dezembro de 2022 Edição Especial (Vol. 24)

Mais informações, incluindo instruções para os autores e informações sobre assinaturas, podem ser encontradas aqui.

 

Chamada de Artigos: Geometria e Educação Matemática

Editores
Maria Célia Leme da Silva (Universidade Federal de São Paulo - UNIFESP, Brasil)
Thiago Pedro Pinto (Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS, Brasil)

Envie seu artigo para a Revista Acta Scientiae com as seguintes características gerais e cronograma:

  • Menção clara de submissão à Edição Especial sobre 'Geometria e Educação Matemática'
  • Prazo para envio do manuscrito: 30 de abril de 2022
  • Idioma: Os artigos são aceitos em português, espanhol ou inglês, mas, caso sejam aceitos, também será necessária uma versão em inglês para publicação conjunta
  • Data de Publicação: Novembro de 2022 Edição Especial (Vol. 24)

Mais informações, incluindo instruções para os autores e informações sobre assinaturas, podem ser encontradas aqui.

 

Conceito A1 na Capes(2019)

Índice h5 do Google Scholar: 13
Índice mediana h5 do Google Scholar:24

eISSN: 2178-7727

Indexações:

A Acta Scientiae é indexada em:
Scopus logoScopusLatindex logoLatindexedubaseEdubase (SBU/UNICAMP)
Sumarios.org logoSumarios.orgGoogle Scholar logoGoogle ScholarPortal Livre (CNEM) logoPortal LivRe (CNEM)
Journals for Free logoJournals for FreeREDIB logoREDIBGaloá DOIGaloá DOI

Creative Commons License
Todos os trabalhos publicados aqui estão sob uma licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional.