O Programa Etnomatemática: uma síntese / The Ethnomathematics Program: A summary

Ubiratan D’Ambrosio

Resumo


O Programa Etnomatemática é um programa de pesquisa em história e filosofia da Matemática,com implicações pedagógicas, que se situa num quadro muito amplo. Seu objetivomaior é dar sentido a modos de saber e de fazer das várias culturas e reconhecer como e porque grupos de indivíduos, organizados como famílias, comunidades, profissões, tribos, naçõese povos, executam suas práticas de natureza Matemática, tais como contar, medir, comparar,classificar. A dificuldade maior na pesquisa é a dificuldade que os pesquisadores sentemde se liberarem da postura disciplinar e, conseqüentemente, procuram explicar e entender osaber e o fazer de outras culturas segundo categorias próprias à Matemática Acadêmica. Inicialmente,negamos a visão simplista que uma melhor educação matemática pode, por si, melhorara qualidade da vida e a dignidade humana. Não é suficiente. A matemática serve finalidadesduais. É, de fato, um importante instrumento para melhorar a qualidade de vida e a dignidadenas relações humanas. Mas, ao mesmo tempo é o suporte dos instrumentos intelectuais e materiaisque são próprios de uma cultura. Queremos manter o primeiro aspecto dessa dualidade,isto é, a matemática a serviço da qualidade de vida e da dignidade humanas, que são conseqüênciados valores de uma cultura. Mas ao mesmo tempo reconhece-se a necessidade de umamatemática que serve a objetivos ligados ao cotidiano. O grande desafio é como ensinar práticase idéias da cultura dominante sem destruir os valores da cultura original. O ProgramaEtnomatemática procura responder a esse desafio.

The Ethnomathematics Program is a mathematics and philosophy research program,which has pedagogical implications and is situated within a very large framework. Its majorobjective is to make sense of knowing and doing ways of several cultures and to acknowledgehow and why groups of individuals organized as families, communities, professions, tribes,nations and peoples carry out their Mathematical nature practices such as counting, measuring,comparing, and classifying. The greatest difficulty in this kind of research is the difficulty thatresearches feel as far as freeing themselves from a disciplinary attitude is concerned.Consequently, they intend to explain and understand the knowing and doing of other culturesaccording to categories that are specific to academic mathematics. Firstly, we reject the simplisticview that a better mathematics education can improve itself life quality and human dignity.This is not sufficient. Mathematics serves dual purposes. It is, in fact, an important instrumentto improve life quality and dignity in human relations. However, at the same time it is the support of intellectual and material instruments that are proper of a culture. We want to maintainthe first aspect of this duality, that is, mathematics in service of human life quality and dignity,which are consequences of the values of a culture. Also, we recognize the necessity of amathematics that serves objectives linked to daily routines. The biggest challenge here is howto teach practices and ideas of the dominant culture without destroying the values of the originalculture. The Ethnomathematics Program intends to respond to this challenge.


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