Big Data Techniques in Science Education and What Story Google Trends Tells Us About Science?

M. Şahin Bülbül, Renato P. dos Santos, Isadora Luiz Lemes

Resumo


The intention of this work is to provide a quick overview of what Big Data is and present a few examples of techniques through which it can contribute to Science Education. Google offers the Google Trends (GT) free analysis tool that allows users to sort through several years of Google search queries from around the world to get a graphical plotting showing the popularity of chosen search terms both over region and time. According to the time, region, and frequency of search, three kinds of data are evaluated in terms of compatibility with a sort of “correlation analysis”. A few techniques of extracting meaning from them are exemplified through geographical searches for ‘Solar Eclipse’ in USA and through temporal searches of the term ‘research’ in the period 2013-2017. In addition, and as the main study, an experiment was conducted to replicate with Big Data and GT Taşdere, Özsevgeç, and Turkmen’s survey on the Nature of Science (NoS). To that end, the same nine concepts they selected were searched in GT. Two-way correlation analysis was performed on these words, and those pairs with a Pearson Correlation of 0.8 and higher were used to build a conceptual network. Three main levels emerge in our hierarchical conceptual network and, as a result of this structuring, a storytelling can be built: Science is seen, in a more publicly understandable level, as associated to ‘laws’, followed by a less-visible level of research being associated to ‘building theories’, and then, in a even lesser understanding level, the scientists doing experiments to test hypotheses, which are confirmed or not by observation – an image of scientists’ work shaped in a large degree by popular media.

Palavras-chave


Science Education; Big Data in Education; Google Trends; learning-with-Big-Data; educational technologies

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Direitos autorais 2017 M. Şahin Bülbül, Renato P. dos Santos, Isadora Luiz Lemes

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Chamada de Artigos: Ensino de Ciências Básicas e Matemática

Editores
Gabriel Loureiro de Lima (Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, Brasil)
Marilia Rios de Paula (Associação Dom Bosco – Faculdade de Engenharia de Resende, Brasil)

Envie seu artigo para a Revista Acta Scientiae com as seguintes características gerais e cronograma:

  • Menção clara de submissão à Edição Especial sobre 'Ensino de Ciências Básicas e Matemática'
  • Prazo para envio do manuscrito: ampliado até 6 de junho de 2022
  • Idioma: Os artigos são aceitos em português, espanhol ou inglês, mas, caso sejam aceitos, também será necessária uma versão em inglês para publicação conjunta
  • Data de Publicação: Dezembro de 2022 Edição Especial (Vol. 24)

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Chamada de Artigos: Geometria e Educação Matemática

Editores
Maria Célia Leme da Silva (Universidade Federal de São Paulo - UNIFESP, Brasil)
Thiago Pedro Pinto (Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS, Brasil)

Envie seu artigo para a Revista Acta Scientiae com as seguintes características gerais e cronograma:

  • Menção clara de submissão à Edição Especial sobre 'Geometria e Educação Matemática'
  • Prazo para envio do manuscrito: 30 de abril de 2022
  • Idioma: Os artigos são aceitos em português, espanhol ou inglês, mas, caso sejam aceitos, também será necessária uma versão em inglês para publicação conjunta
  • Data de Publicação: Novembro de 2022 Edição Especial (Vol. 24)

Mais informações, incluindo instruções para os autores e informações sobre assinaturas, podem ser encontradas aqui.

 

Conceito A1 na Capes(2019)

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eISSN: 2178-7727

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