Understandings of perimeter and area mobilized with an exploratory approach in a lesson study

Adriana Richit, Mauri Luís Tomkelski, Andriceli Richit

Resumo


Background: Exploratory teaching, a theme increasingly investigated in mathematics education, has been examined as a pedagogical approach underlying the research lesson in lesson studies. Objective: The purpose of this article is to present and discuss the understandings of area and perimeter mobilized by 8th-grade elementary school students based on an exploratory approach, which was the basis for the research lesson in the lesson study. Design: The research was qualitative and interpretive, based on content analysis. Setting and participants: The activities were conducted in two classes, of two hours each, in which the students were invited to resolve an exploratory task about the topic “area and perimeter”, which was prepared by a group of teachers participating in a cycle of a lesson study. The students were asked to explain their strategies, results, and conclusions. Data collection and analysis: The analysis was based on empirical material composed of the materials related to the solutions presented by the students and transcriptions of audio recordings of the students’ discussions as they solved the tasks and of group discussions (the final moments of the research lesson). Results: The analysis presents aspects related to understandings of the topics area and perimeter, mobilized by the exploratory approach, which comprise the following categories: measure, mathematical operation and geometric property. Conclusion: The exploratory approach, underlying the research lesson, favored a deepening of understandings about area and perimeter, because it gave students the opportunity to explore and confront these concepts from different representations mobilized in an open task and to communicate their mathematical ideas and conclusions.


Palavras-chave


Exploratory approach; Understandings of area and perimeter; Lesson study

Texto completo:

PDF (English) PDF


DOI: https://doi.org/10.17648/acta.scientiae.6226

Apontamentos

  • Não há apontamentos.


Direitos autorais 2021 Adriana Richit, Mauri Luís Tomkelski, Andriceli Richit

Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada sob uma licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.

ANÚNCIOS

Chamada de Artigos: Ensino de Ciências Básicas e Matemática

Editores
Gabriel Loureiro de Lima (Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, Brasil)
Marilia Rios de Paula (Associação Dom Bosco – Faculdade de Engenharia de Resende, Brasil)

Envie seu artigo para a Revista Acta Scientiae com as seguintes características gerais e cronograma:

  • Menção clara de submissão à Edição Especial sobre 'Ensino de Ciências Básicas e Matemática'
  • Prazo para envio do manuscrito: ampliado até 6 de junho de 2022
  • Idioma: Os artigos são aceitos em português, espanhol ou inglês, mas, caso sejam aceitos, também será necessária uma versão em inglês para publicação conjunta
  • Data de Publicação: Dezembro de 2022 Edição Especial (Vol. 24)

Mais informações, incluindo instruções para os autores e informações sobre assinaturas, podem ser encontradas aqui.

 

Chamada de Artigos: Geometria e Educação Matemática

Editores
Maria Célia Leme da Silva (Universidade Federal de São Paulo - UNIFESP, Brasil)
Thiago Pedro Pinto (Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS, Brasil)

Envie seu artigo para a Revista Acta Scientiae com as seguintes características gerais e cronograma:

  • Menção clara de submissão à Edição Especial sobre 'Geometria e Educação Matemática'
  • Prazo para envio do manuscrito: 30 de abril de 2022
  • Idioma: Os artigos são aceitos em português, espanhol ou inglês, mas, caso sejam aceitos, também será necessária uma versão em inglês para publicação conjunta
  • Data de Publicação: Novembro de 2022 Edição Especial (Vol. 24)

Mais informações, incluindo instruções para os autores e informações sobre assinaturas, podem ser encontradas aqui.

 

Conceito A1 na Capes(2019)

Índice h5 do Google Scholar: 13
Índice mediana h5 do Google Scholar:24

eISSN: 2178-7727

Indexações:

A Acta Scientiae é indexada em:
Scopus logoScopusLatindex logoLatindexedubaseEdubase (SBU/UNICAMP)
Sumarios.org logoSumarios.orgGoogle Scholar logoGoogle ScholarPortal Livre (CNEM) logoPortal LivRe (CNEM)
Journals for Free logoJournals for FreeREDIB logoREDIBGaloá DOIGaloá DOI

Creative Commons License
Todos os trabalhos publicados aqui estão sob uma licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional.