Statistical Reasoning Process of Students in Decision Making Using Commognitive Framework

Desi Rahmatina, Toto Nusantara, I Nengah Parta, Hery Susanto

Resumo


Background: Statistical reasoning plays an important role in decision making. This is because decision making requires the ability to connect and relate various aspects and ideas. Objectives:This study aimed to describe the student's statistical reasoning process using a commognitive framework based on the task of making decisions. Design: This study used a qualitative approach with a descriptive exploratory design. Setting and Participants: Respondents in this study were students majoring in mathematics in the fourth semester and sixth semester. There were 58 students involved, 3 of them were research subjects. Data collection and analysis: The authors gave a task containing a question to students. The question had to do with making a decision to choose one of the six employees who were most successful at their job. Results: The findings in this study indicate that there were three main aspects when carrying out the statistical reasoning process using a commognitive framework in making decisions, 1) the visual mediator created when representing data is the foundation for being able to analyze and interpret data. Visual mediators that were irrelevant to data displays had an effect on the emergence of ritualized routine, resulting in illogical decision, 2) substantiations narrative, in the form of involving various aspects of decision making and memorization narrative in the form of rules related to mathematical or statistical concepts in decision making, was a tool to minimize the risks arising from the decisions taken.

 


Texto completo:

PDF (English)


DOI: https://doi.org/10.17648/acta.scientiae.6603

Apontamentos

  • Não há apontamentos.


Direitos autorais 2022 Desi Rahmatina, Toto Nusantara, I Nengah Parta, Hery Susanto

Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada sob uma licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.

ANÚNCIOS

Chamada de Artigos: Ensino de Ciências Básicas e Matemática

Editores
Gabriel Loureiro de Lima (Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, Brasil)
Marilia Rios de Paula (Associação Dom Bosco – Faculdade de Engenharia de Resende, Brasil)

Envie seu artigo para a Revista Acta Scientiae com as seguintes características gerais e cronograma:

  • Menção clara de submissão à Edição Especial sobre 'Ensino de Ciências Básicas e Matemática'
  • Prazo para envio do manuscrito: ampliado até 6 de junho de 2022
  • Idioma: Os artigos são aceitos em português, espanhol ou inglês, mas, caso sejam aceitos, também será necessária uma versão em inglês para publicação conjunta
  • Data de Publicação: Dezembro de 2022 Edição Especial (Vol. 24)

Mais informações, incluindo instruções para os autores e informações sobre assinaturas, podem ser encontradas aqui.

 

Chamada de Artigos: Geometria e Educação Matemática

Editores
Maria Célia Leme da Silva (Universidade Federal de São Paulo - UNIFESP, Brasil)
Thiago Pedro Pinto (Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS, Brasil)

Envie seu artigo para a Revista Acta Scientiae com as seguintes características gerais e cronograma:

  • Menção clara de submissão à Edição Especial sobre 'Geometria e Educação Matemática'
  • Prazo para envio do manuscrito: 30 de abril de 2022
  • Idioma: Os artigos são aceitos em português, espanhol ou inglês, mas, caso sejam aceitos, também será necessária uma versão em inglês para publicação conjunta
  • Data de Publicação: Novembro de 2022 Edição Especial (Vol. 24)

Mais informações, incluindo instruções para os autores e informações sobre assinaturas, podem ser encontradas aqui.

 

Conceito A1 na Capes(2019)

Índice h5 do Google Scholar: 13
Índice mediana h5 do Google Scholar:24

eISSN: 2178-7727

Indexações:

A Acta Scientiae é indexada em:
Scopus logoScopusLatindex logoLatindexedubaseEdubase (SBU/UNICAMP)
Sumarios.org logoSumarios.orgGoogle Scholar logoGoogle ScholarPortal Livre (CNEM) logoPortal LivRe (CNEM)
Journals for Free logoJournals for FreeREDIB logoREDIBGaloá DOIGaloá DOI

Creative Commons License
Todos os trabalhos publicados aqui estão sob uma licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional.