Early-Career Mathematics Teachers’ Knowledge in the Multiplicative Conceptual Field

Rafael Almeida, Ruy Cesar Pietropaolo

Resumo


Background: Operations with natural numbers are highlighted in the first five years of elementary school, according to the prescribed and practised curricula. According to the recently prescribed curricula, the mathematics teacher should return to this theme in the 6th grade so that the students consolidate and expand this knowledge. This fact can constitute a great challenge for the teacher who may not have had adequate training to teach it, ignoring the work done in the initial years. Objectives: to investigate mathematics teachers’ didactic and curriculum knowledge about teaching problems involving multiplication and division - the multiplicative conceptual field, according to the National Curriculum Parameters and Vergnaud. Design: the principles of a qualitative study carried out with five mathematics beginning teachers, ex-scholarship holders of the Institutional Scholarship for Teaching Initiation Program (Pibid) of the Degree in Mathematics at the Federal University of Sergipe. Data collection and analysis: Data collection took place through interviews and protocols answered by teachers during the interviews; regarding beginning teachers, the study had as theoretical references the works of Huberman and Garcia and that of Ball, Thames, and Phelps about the necessary teachers’ knowledge for teaching. Results: It was possible to conclude that the teachers in the process of teaching the multiplicative conceptual field did not master the didactic knowledge essential for teaching operations. Therefore, it is necessary to expand the teachers’ knowledge base for teaching operations.

Palavras-chave


Early career teachers; Mathematical knowledge for teaching; Multiplication conceptual field; Pibid

Texto completo:

PDF (English) PDF


DOI: https://doi.org/10.17648/acta.scientiae.6737

Apontamentos

  • Não há apontamentos.


Direitos autorais 2022 Rafael Almeida

Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada sob uma licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.

ANÚNCIOS

Chamada de Artigos: Ensino de Ciências Básicas e Matemática

Editores
Gabriel Loureiro de Lima (Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, Brasil)
Marilia Rios de Paula (Associação Dom Bosco – Faculdade de Engenharia de Resende, Brasil)

Envie seu artigo para a Revista Acta Scientiae com as seguintes características gerais e cronograma:

  • Menção clara de submissão à Edição Especial sobre 'Ensino de Ciências Básicas e Matemática'
  • Prazo para envio do manuscrito: ampliado até 6 de junho de 2022
  • Idioma: Os artigos são aceitos em português, espanhol ou inglês, mas, caso sejam aceitos, também será necessária uma versão em inglês para publicação conjunta
  • Data de Publicação: Dezembro de 2022 Edição Especial (Vol. 24)

Mais informações, incluindo instruções para os autores e informações sobre assinaturas, podem ser encontradas aqui.

 

Chamada de Artigos: Geometria e Educação Matemática

Editores
Maria Célia Leme da Silva (Universidade Federal de São Paulo - UNIFESP, Brasil)
Thiago Pedro Pinto (Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS, Brasil)

Envie seu artigo para a Revista Acta Scientiae com as seguintes características gerais e cronograma:

  • Menção clara de submissão à Edição Especial sobre 'Geometria e Educação Matemática'
  • Prazo para envio do manuscrito: 30 de abril de 2022
  • Idioma: Os artigos são aceitos em português, espanhol ou inglês, mas, caso sejam aceitos, também será necessária uma versão em inglês para publicação conjunta
  • Data de Publicação: Novembro de 2022 Edição Especial (Vol. 24)

Mais informações, incluindo instruções para os autores e informações sobre assinaturas, podem ser encontradas aqui.

 

Conceito A1 na Capes(2019)

Índice h5 do Google Scholar: 13
Índice mediana h5 do Google Scholar:24

eISSN: 2178-7727

Indexações:

A Acta Scientiae é indexada em:
Scopus logoScopusLatindex logoLatindexedubaseEdubase (SBU/UNICAMP)
Sumarios.org logoSumarios.orgGoogle Scholar logoGoogle ScholarPortal Livre (CNEM) logoPortal LivRe (CNEM)
Journals for Free logoJournals for FreeREDIB logoREDIBGaloá DOIGaloá DOI

Creative Commons License
Todos os trabalhos publicados aqui estão sob uma licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional.