Theories as intellectual resources in mathematics education researches / Teorias como recursos intelectuais na pesquisa em educação matemática

Stephen Lerman

Resumo


The field of mathematics education research has seen a proliferation of theoreticalframeworks and perspective being adopted by researchers. There are concerns that thisphenomenon might be detrimental to progress in developing findings that can improve practiceand therefore the learning experience of students in schools. In this paper I sketch a criticalhistory of the development of that range of theories and discuss its effects. I argue thatproliferation is not bad for the field; on the contrary it is unsurprising and of benefit to researchin mathematics education.

O campo da pesquisa em educação matemática tem visto uma proliferação dos quadrosteóricos, assim como das perspectivas que estão sendo adotadas pelos investigadores. Há preocupaçõesque este fenômeno possa ser prejudicial para o progresso do desenvolvimento deresultados que podem melhorar a prática e, por conseguinte, a experiência de aprendizagemdos alunos nas escolas. Neste artigo eu esboço uma história crítica do desenvolvimento dessavariedade de teorias e discuto os seus efeitos. Defendo que a proliferação não é ruim para ocampo; pelo contrário, ela não é uma ameaça e traz benefícios para a investigação em educaçãomatemática.


Texto completo:

PDF

Apontamentos

  • Não há apontamentos.


Direitos autorais 2012 Stephen Lerman

Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada sob uma licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.

ANÚNCIO

Call for Papers: Practice and Specific knowledge for teaching mathematics in early childhood education

Editors
M. Cinta Muñoz-Catalán University of Seville (Spain)
M. Mar Liñán-García University of Seville and University College Cardenal Spínola-CEU (Spain)

Submit your paper to Acta Scientiae Journal with the following general characteristics and timetable:

  • Mention of submission to this Special Issue
  • Language: Papers are accepted only in English
  • Deadline for Manuscript Submission: November 30, 2020
  • Publication Date: December 2021 Special Issue (Vol. 23)

Further information, including instructions for authors and subscription information, can be found here.

Conceito A1 na Capes (2019)

Índice h5 do Google Scholar: 8

eISSN: 2178-7727

Indexações:

A Acta Scientiae é indexada em:
Scopus logoScopusLatindex logoLatindexedubaseEdubase (SBU/UNICAMP)
Sumarios.org logoSumarios.orgGoogle Scholar logoGoogle ScholarPortal Livre (CNEM) logoPortal LivRe (CNEM)
Journals for Free logoJournals for FreeREDIB logoREDIBGaloá DOIGaloá DOI

Creative Commons License
Todos os trabalhos publicados aqui estão sob uma licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional.