Mathematics Preservice Teachers’ Perceptions Regarding ICT Use in Teaching and Learning Practices
Resumo
Background: Since we have been living in the digital age, the ways of interacting with information, data and other human beings have changed. Being so, teachers need to understand their new role in pedagogical environments, changing their perspectives, and, most of all, transforming their knowledge to be able to teach with digital Information and Communication Technologies (ICT). Concerns about this new kind of teacher knowledge led to discussions that culminated, in the beginning of the 21st century, with the development of the Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK) framework. Objectives: Knowing the importance of preparing teachers to work with ICT to enrich their pedagogical practices, we propose this qualitative study that aims to analyse perceptions of a group of preservice teachers about the use of ICT in mathematics teaching and learning practices. Design: This study has a qualitative approach and it can be understood as a case study. Setting and Participants: The participants are 10 preservice teachers from a Portuguese University. Data collection and analysis: Data were collected using a survey and the responses were analysed through Discursive Textual Analysis. Results: We understand that most participants have a well-developed TPACK and they can see several educational benefits from using ICT to teach and learn mathematics. Conclusions: The results of this study highlight the valuable activity of this preservice teachers’ course, which is committed with the goal of helping them to develop their own TPACK.
Palavras-chave
preservice teachers’ training; mathematics education; TPACK
Texto completo:
PDF (English)DOI: https://doi.org/10.17648/acta.scientiae.7633
Apontamentos
- Não há apontamentos.
Direitos autorais 2023 Rafael Winícius da Silva Bueno, Ana Henriques

Esta obra está licenciada sob uma licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.
ANÚNCIO
Chamada de Artigos: Ensino de Ciências Básicas e Matemática
Editores
Gabriel Loureiro de Lima Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (Brasil)
Marilia Rios de Paula Associação Dom Bosco –Faculdade de Engenharia de Resende (Brasil)
Envie seu artigo para a Revista Acta Scientiae com as seguintes características gerais e cronograma:
- Menção clara de submissão à Edição Especial sobre 'Ensino de Ciências Básicas e Matemática'
- Prazo para envio do manuscrito: 31 de março de 2022
- Idioma / Idioma: Os artigos são aceitos em português, espanhol ou inglês, mas, caso sejam aceitos, também será necessária uma versão em inglês para publicação conjunta
- Data de Publicação: Dezembro de 2022 Edição Especial (Vol. 24)
Mais informações, incluindo instruções para os autores e informações sobre assinaturas, podem ser encontradas aqui.
Conceito A1 na Capes(2019)
Índice h5 do Google Scholar: 12
eISSN: 2178-7727
Indexações:
A Acta Scientiae é indexada em:![]() | Scopus | ![]() | Latindex | ![]() | Edubase (SBU/UNICAMP) |
![]() | Sumarios.org | ![]() | Google Scholar | ![]() | Portal LivRe (CNEM) |
![]() | Journals for Free | ![]() | REDIB | ![]() | Galoá DOI |
Todos os trabalhos publicados aqui estão sob uma licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional.